כושר/ תזונה/ פילאטיס




"הלונה- פארק של פילאטיס" או: למה צריך לשחק יותר?

 

 


 

מאת: הדר שוורץ M.Sc.Pt

 

להתאמן זה כיף..? אנחנו המדריכות אוהבות להתאמן, אוהבות את התחושה הגופנית שהאימון מביא אתו. אנחנו אפילו מכורות אליה. אבל האם המתאמנים שלנו מרגישים אותו דבר?

אנחנו שואלים את עצמנו פעם אחר פעם איך להעלות את המוטיבציה של המתאמנים והמטופלים שלנו להתמדה בפעילות גופנית, מבינים עד כמה זה חשוב, ופעם אחר פעם נתקלים במציאות- 50% מהמתאמנים לא מתמידים בפעילות גופנית במידה המומלצת ומיליונים מתים מידי שנה כתוצאה מחוסר פעילות גופנית.

במקביל לחדשות הרעות האלה, העולם משחק יותר ויותר משחקים. 60% מהאמריקאים משחקים על בסיס יום יומי וכאן, איך לומר אין בעיה של התמדה.

בעולם השיקום מבינים יותר ויותר את החשיבות שבשילוב משחקים בסביבת הטיפול. העדויות מצטברות ללמד שגם בסביבת אימונים "רגילה" ולא שיקומית יש מקום לשילוב עקרונות המשחק על מנת להרוויח את היתרונות הטמונים בו.

מה יש במשחקים שהופך אותם ליעילים כל כך? (רשימה חלקית)

1.     בראש ובראשונה- מטרה! לכל משחק יש מטרה ברורה. להבדיל מאימון שבו אנחנו יכולים לבצע "תנועה לשם תנועה" במשחק אנחנו פועלים מתוך הבנה של המטרה שעומדת מאחורי הפעולה- בין אם במישרין או בעקיפין.

 

2.     מגבלות וחוקים- במשחקים קיימים חוקים. להבדיל מהחוקים שאנחנו מכירים מעולם התנועה ("תנועה נכונה", "טכניקה"..) כאן מדובר על מגבלות הקשורות הן לאדם המשחק והן לסביבה שלו. כל שינוי המוכתב על ידי כללי המשחק (מגבלה של המרחב בו הוא משחק או מגבלת זמן להשלמת המשימה) מחייב את האדם המשחק לתכנן את פעולותיו ולהתאים אותן לחוקי המשחק. זוהי פעילות קוגניטיבית מורכבת המפתחת יכולות מוחיות לצד היכולות הפיזיות הנרכשות מעצם ביצוע המשימה.

 

3.     מעורבות- כאשר השחקן נדרש לבצע שלל חישובים, התאמות ושינויים מידיים הוא נמצא במצב תמידי של מעורבות (engagement). להבדיל מאימון ללא מרכיבים אלה, בו המשתתף נודד לעיתים במחשבותיו אל משימות יומיומיות, במשחק הדרישות המשתנות דורשות תשומת לב ומעורבות תמידית. כאשר תשומת הלב מופנית אל המשימה היא מופנית פחות אל מצבים גופניים כמו מגבלה או כאב מה שאפשר לשחקן להשיג תוצאות גופניות טובות יותר כמו כוח או טווחי תנועה.

 

4.     תגובתיות- באימונים מסורתיים המתאמן מבצע פעולה שהוא מכיר מראש או מקבל הנחיות לגביה מראש. כלומר- הוא מוכן למתרחש. בחיי היום יום אנחנו נתקלים במצבים לא צפויים המחייבים אותנו לתגובתיות מהירה ומשתנה. ישנה חשיבות גדולה לתרגל זאת גם במסגרת האימונים השוטפים.

 

 

היתרונות ברורים לנו.. ועכשיו נשאלת השאלה- איך עושים את זה?

המחקרים המתפרסמים בעת האחרונה מתייחסים מעיקר לשילוב טכנולוגיה מתקדמת בשיקום- דוגמת קונסולות משחקים או משחקים שפותחו באופן ייעודי למטרות שיקום. אך למען האמת ניתן ליישם את העקרונות והיתרונות של משחקים בכל סוג של אימון ובכל מצב. כבר נגיע לזה.. אבל קודם כמה מילים על פילאטיס.

ג'וזף, כידוע, היה חוקר תנועה דגול וגם הוא שילב הרבה משחק ותנועות מעולמות שונים בתרגול. הצורך לארגן את התנועות שהמציא לרצפים שניתן ללמוד וללמד, הוביל לקיבוע של תרגילים בעלי שמות וכוריאוגרפיות מובנות, אולם סרטונים רבים מהארכיון המתאר את פועלו של פילאטיס מראים אותו מבצע מגוון רחב של פעילויות, ביניהן קרבות בזוגות, פעילות בחוץ ועוד. פילאטיס היה גם ממציאן לא קטן והמכשירים הרבים שהותיר אחריו ממחישים את ההבנה שלו בצורך האנושי לפעול כנגד מכשיר. המכשיר הוא חלק מביצוע של "מטרה". מזיזים אותו, שולטים בו, דוחפים אותו ומושכים אותו- מכאן הדרך קצרה ליישום היתרונות והעקרונות של משחקים.

שילוב משחקים בסביבת התרגול של שיטת פילאטיס מהווה הגשמה של חזונו של פילאטיס כפי שנכתב בספריו ותועד בתקופת פועלו.

ואיך עושים זאת?

יש דרכים רבות ומגוונות בהן ניתן לשלב טכנולוגיה, אביזרים והוראות שונות מעולם המשחקים בשיעורי פילאטיס מזרן ומכשירים.

1.     הצבת מטרות: להגיע אל מטרה הנמצאת במרחב- הצבת חפץ שאליו יש להגיע. בדרך זו ניתן להגדיל את טווחי התנועה ואת הכוח שמפעילים המתאמנים. דוגמה בתרגיל פילאטיס: בתרגיל Boxing עם קפיצי הידיים- לתלות בלון או כדור שאליו צריכים המתאמנים להגיע.

 

2.     לקלוע, להשחיל, להעביר מעל או מתחת- כל אלה מהווים מטרות חיצוניות שמגדילות את המעורבות ומושכות את  תשומת הלב של המתאמנים. לדוגמה: בתרגיל Single leg stretch על המזרן ניתן להעביר כדור בין הרגליים תוך כדי ביצוע ההחלפות. מתאמנים שמתקשים להחזיק את הראש באויר ללא תמיכת הידיים יצליחו לבצע הרבה יותר חזרות ללא קושי. למה? פשוט כי מבחינתם הם לא "מחזיקים את הראש באויר" אלא מבצעים את המשימה שקיבלו.

 

3.     להתמסר- זו פעולה פשוטה שיוצרת עניין, צורך בתכנון ודיוק וגם יוצרת קשרים בין מתאמנים. לדוגמה: לגלגל כדור אל מתאמן אחר בזמן עליה לפשיטה בתרגיל ה-swan. מתאמנים רבים מוצאים את תרגילי הפשיטה מאתגרים ואפילו מפחידים, אבל תנו להם למסור או לתפוס והאתגר ינצח את הפחד!

 

4.     שימוש באביזרים כמו מנורות ופוינטר לייזר: המתאמנים צריכים להשתמש בעזרים מחוץ לעולם הפילאטיס על מנת לבצע תנועות. לדוגמה: בתרגיל spine stretch המתאמן צריך להגיע ולהדליק מנורה לחיצה או להגיע אל הנקודה שמסמנת המדריכה בעזרת הפוינטר. אלה משימות קטנות שמתאימות יותר לאימונים אישיים וניתן לשלב אותן בתנועות מחיי היום יום כמו תרגול שיווי משקל בעמידה או תרגול יציבות בעמידת שש.

 

 

העולם רוצה משחקים. העולם יושב מול המחשב. העולם גוסס מחוסר פעילות גופנית... התפקיד שלנו הוא לעשות את המקסימום כדי להשתמש בידע המצטבר, ובכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת לשנות את המצב. בעוד שתרגול פילאטיס הוא כיף גדול עבור חלק מהמתאמנים והמתאמנות שלנו, יש לא מעט שעבורם משחק יכול לשנות את חוויית האימון ולעזור להם להתמיד בפעילות גופנית.

הדוגמאות האלה הן רק חלק קטן ממה שמחכה לנו בסדנה הענקית שתתקיים באירוע הבוגרים של בית הספר לפילאטיס בהנחיית כל צוות המורות.

אל תחמיצו את ההזדמנות להתעדכן ולהיפגש

אירוע הבוגרים של בית הספר לפילאטיס- ההרשמה המוקדמת מסתיימת היום 10/2/19 בחצות להרשמה https://eventbuzz.co.il/lp/event/9m6lx

 

מקורות לכתיבת הטקסט:

1.      Lee, I.-M., Shiroma, E. J., Lobelo, F., Puska, P., Blair, S. N., Katzmarzyk, P. T., et al. (2012). Effect of physical inactivity on major non-communicable diseases worldwide: an analysis of burden of disease and life expectancy. Lancet 380, 219–229.

2.      Mishra, S. P., Kulshreshtha, D., Srivastava, A. K., Gandhi, A. K., & Rastogi, M. (2019). Gamification to Promote the Engagement in Healtcare and Wellness of Patients Under Therapeutic Care: Gamification and Healthcare. In Application of Gaming in New Media Marketing (pp. 244-269). IGI Global.

3.      Wüest, S., Langenberg, R., & Bruin, E. D. (2014). Design considerations for a theory-driven exergame-based rehabilitation program to improve walking of persons with stroke. European Review of Aging and Physical Activity11(2), 119.

 

 



דברי פתיחה - הדר שוורץ

>>

זרקור על בוגרת - נעמה פרידמן

>>

ענת תמיר בוגרת קורס פילאטיס מזרן בקמפוס שיאים

>>

סיכום קווים מנחים לפעילות גופנית במהלך ההיריון- קנדה 2019

>>

מה עושים לפני הצום?

>>

Powered by Artvision | Truppo Websites