תזונה ודיאטה




ירידה לא מבוקרת במשקל – כרוניקה של פציעות ואוברדרפט

 

ירידה במשקל, הפחתת אחוזי שומן ושיפור ההופעה החיצונית באופן ממשי הינם מטרות האימון השכיחות ביותר בקרב העוסקים בפעילות גופנית. ברם, תהליך הירידה במשקל ובאחוזי השומן בצורה מושכלת ובפגיעה מינימאלית במסת הגוף הרזה (מסת שריר) אינה משימה פשוטה בכלל. נציין ששכיח להבחין באנשים המעוניינים להפחית במשקל ובאחוזי שומן אך פוגעים במסת הגוף הרזה (מסת שריר) באופן משמעותי והתוצאה– ירידה בחילוף החומרים הבסיסי. לכך יש השלכות משמעותיות כגון: העלאת הפוטנציאל להשמנה בעתיד הקרוב והרחוק, הרעה בהופעה האסתטית, ירידה ביכולת הספורטיבית, העלאת הסיכוי להיארעות מחלות מסוגים שונים: אוסטיאופורוזיס ו/או אוסטיאותריטיס (שחיקת סחוסים) ועוד.

 

בשנים האחרונות, עם העלייה המהותית של שעות השימוש  באינטרנט, בפייסבוק, במספר שעות הצפייה בטלוויזיה ועוד, שכיח להבחין בגופים ו'מומחים' שונים המציעים דיאטות ודרכים שונות לירידה במשקל. במרבית המקרים, הם מבטיחים לעשות זאת ללא מאמץ ניכר ובתקופת זמן קצרה במיוחד, כשהתוצאות על פי אותם 'מומחים' – מצוינות. נציין שחלק ניכר מאותם 'מומחים' מבטיחים הבטחות שבדרך כלל אין להן כיסוי וחשוב לציין שטרם נמצא הפיתרון המהיר לירידה במשקל ואחוזי השומן תוך שמירה על הבריאות והרכב הגוף. ברוב המקרים, הבחירה בדרכים הקיצוניות והדיאטות שלא ניתן להתמיד בהן היא מתכון ודאי לתסכול, הוצאה כספית ניכרת והגרוע מכול – החזרה למשקל ואחוזי השומן הראשוניים, ואף מעבר לכך – אינה שאלה של "האם?" אלא בעיקר של "מתי"?

 

בנוסף, נציין ש'מומחים' לא מעטים הנם חסרי השכלה רלוונטית בתחום בו הם מייעצים. ברם, בשל המצוקה הרבה של אנשים כבדי המשקל שכיחים המקרים בהם הם מוציאים כספים רבים על מוצרי דיאטה שונים, ספרים חדשים בתחום , טיפולים שונים וכו'. כל זאת נעשה במקרים רבים במקביל. כלומר, אדם כבד משקל קונה כדורי הרזיה מסוימים, רוכש סדנת אינטרנט בנושא וכן גם ספר חדש שיצא בשל דיאטה חדשה שמבטיחה הרזיה ללא מאמץ ניכר, חבישת חגורות לחץ מיוחדות ש'משפיעות' על השומנים, אלקטרודות מסוגים שונים ומה לא.

 

על כל פנים, ירידה לא מבוקרת במשקל אינה מומלצת כלל ועיקר וההשלכות מכך עלולות להיות קשורות בבעיות הבאות (רשימה חלקית):

 

דלדול במסת הגוף הרזה – בשנים האחרונות מנגנון המטבוליזם (חילוף החומרים) נחקר באופן משמעותי ועולה בברור שפגיעה בו קשורה לשלל בעיות כמו: השמנה, עלייה באחוזי שומן, היארעות מחלות שונות, חולשה גופנית כללית, ירידה ממשית בהופעה החיצונית ועוד.

 

ירידה בכוח השרירים – דיאטות לירידה במשקל שאינן מבוקרות גורמות לירידה בכוח השרירים. בשל כך תופחת גם מסת השריר ועימו, כאמור, חילוף החומרים. למותר לציין, שללא עיסוק בפעילות גופנית אנאירובית (אימוני התנגדות) על בסיס קבוע, ההידרדרות במצב הגופני תגבר. לכן, בכל שלב בתהליך הירידה במשקל מומלץ לבצע פעילות גופנית בכלל ואנאירובית – בפרט.

 

שינוי בהרכב ואיכות סיבי השריר – אנשים כבדי משקל המעוניינים להפחית משקלם לא תמיד מבצעים פעילות גופנית מתאימה. אי ביצוע פעילות גופנית אנאירובית תביא לכך שיחול שינוי במספר סיבי השריר הלבנים ואף בתפקודם. קרי, אורח חיים סדנטרי (יושבני) משפיע על תפקוד מערכת שלד-שריר בכלל ועל סיבי השריר הלבנים – בפרט. לפיכך, ייתכנו קשיים בביצוע תנועות יומיומיות פשוטות המצריכות הפעלה של סיבי השריר הלבנים כמו: עלייה במדרגות, קימה מכסא ועוד. 

 

העלאת הסיכון לפציעות – ירידה לא מבוקרת במשקל קשורה גם לפציעות. אנשים המאמצים דיאטות דרסטיות ולא מתאמנים מחלישים למעשה את הרקמות הפסיביות (רצועות, גידים, סחוסים ועוד) ואת הרקמות האקטיביות (שרירים). בשל כך, לא רק התפקוד הגופני נפגע, אלא גם הסיכוי לפציעה עולה. הדבר משמעותי במיוחד בגילאים מבוגרים (למשל, מעל גיל 60) מכיוון שהמצב הגופני של אנשים מבוגרים, הנו לעיתים קרובות ירוד יותר וכך ירידה לא מבוקרת במשקל בגילאים מבוגרים בהחלט עלולה להרע את המצב הבריאותי הכללי ולפגוע במערכות שלד- שריר הבעייתיות יותר בגילאים מבוגרים, אזי שכיחה תופעת הסרקופניה בה חל איבוד מסת שריר בשל ההזדקנות. ברם, ככל שהעשור מתקדם יותר הירידה בתפקוד הגופני משמעותית יותר לדוגמא: בין גילאים 50-60 איבוד היכולת הגופנית הנו קטן יותר לעומת גילאי 60-70 ויותר.  

 

חוסר איזון שרירי – עלול להיות קשור גם הוא לירידה דרסטית במשקל הגוף הרזה. למשל: במידה וישנו חוסר איזון בין קבוצת פושטי הברך לבין קבוצת כופפי הברך, הבעיה עשויה להיות משמעותית יותר בגלל חולשת השרירים והיכולת האנאירובית המוגבלת השכיחה במיוחד בגילאים מבוגרים. כלומר – ירידה לא מבוקרת, מושכלת ונכונה משפיעה במישורים שונים וייתכן שגם על חוסר האיזון השרירי.  

 

איכות התפריט התזונתי – כשמדובר בתהליך של ירידה במשקל, חשוב במיוחד לאמץ  תפריט תזונתי מאוזן ומותאם למתאמן.  דיאטות שאינן מאוזנות, דלות מדי בקלוריות ורכיבי מזון חיוניים יגרמו לפגיעה משמעותית במסת הגוף הרזה , בכוח השרירים, בצפיפות העצם ועוד. בשנים האחרונות צצות חדשות לבקרים דיאטות מסוגים שונים, חלקן קיצוניות ממש (לדוגמה: דיאטת  HCG המבוססת על צריכה של מאות קלוריות בלבד מידי יום!) והסיכוי להצליח ולשמור על המשקל החדש, מסתבר, אינו רב.

 

חשבון הבנק – תעשיית האסתטיקה וההפחתה במשקל מגלגלת מדי שנה בישראל מאות מליוני שקלים ומדובר בשוק הנמצא בעלייה מתמדת. יש להוסיף למשוואה כיום לא רק את נושא תהליך הירידה במשקל ובאחוזי השומן אלא גם את הטיפולים השונים הקיימים לשם שיפור האסתטיקה: ניתוחים בריאטריים שונים, שאיבות שומן וכדומה, שכיחים מאוד ומדובר בהוצאת ממון רב. 

 

לסיכום, ירידה לא מבוקרת ולא מושכלת במשקל כרוכה בפגיעה במערכות הגוף השונות. לפיכך, חשוב לעשות תהליך זה בליווי איש מקצוע ולא פחות חשוב – באופן הדרגתי.  

 

ד"ר (Ph.D) איתי זיו, www.itaiziv.co.il,

סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר. הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה. עמית אברהם – פיזיותרפיסט מוסמך. בעל תואר שני והתמחות בפיזיותרפיה אורטופדית. מומחה לטיפול בפציעות שריר ושלד, ספורט ומחול. מרצה לפציעות ספורט בקמפוס "שיאים".

 

עמית אברהם, פיזיותרפיסט
בעל תואר שני והתמחות בפיזיותרפיה אורתופדית.

מומחה לטיפול בפציעות שריר ושלד, ספורט ומחול.

מרצה לפציעות ספורט בקמפוס שיאים.  


"לא על המצה לבדה"/ מיטל עזר וסימונה גורן, דיאטניות קליניות וספורט ב'נוטריקס' מחלקת התזונה במדיקס

>>

טיפים לתזונה בתקופת החגים

>>

ענייני חלבונים שמתאמנים חייבים

>>

להתחטב ולעלות במסת השריר – האם זה אפשרי?

>>

השמנת יתר אצל הסובלים מ- ADHD

>>

Powered by Artvision | Truppo Websites