ילדים והגיל הרך




הילדים משמינים, היכן ההורים?

 

העלאת הסיכוי ללקות בסוכרת, רמה גבוהה של כולסטרול, יתר לחץ דם, דימוי גוף ירוד, בעיות עור ובעיות סוציולוגיות ופסיכולוגיות שונות – כל אלו מהווים רק רשימה חלקית של בעיות שכיחות מהן סובלים ילדים כבדי משקל. מעבר לכך, השמנה (ובעיקר מופרזת) עלולה לגרום להיפרפלזיה (פיצול וריבוי תאים) של תאי השומן ולגרום להעלאת הסיכוי להשמנה גם בעתיד כמבוגרים.

 

בשנים האחרונות מדובר בתופעה של ממש ובמדינות מסוימות כבר הכריזו על 'מלחמה' בתופעה בדרכים שונות, כגון מכירה של מזון בריאותי בלבד בקפיטריות בבתי הספר או הגעה לבית הספר רגלית בלבד ולא באמצעות רכב (באוסטרליה, לדוגמה).

 

נציין ונאמר שבשנים האחרונות אורח החיים נעשה סדנטרי (יושבני) במידה רבה מאוד וילדים וגם מבוגרים מבצעים מעט מאוד פעילות יומיומית ולעיתים עד כדי מצבים אבסורדיים של ממש, כמו עלייה של קומה אחת בבניין במעלית, למשל, או נסיעה למרכול או לחברים הרחוקים בסה"כ פחות מ- 1,000 מטר. לא מפתיע לכן שאורח חיים יושבני נמצא קשור לעלייה בתחלואה הרבה של השנים האחרונות בקרב האוכלוסייה, אך חשוב לדעת שלהורים השפעה רבה על ילדיהם בכל הקשור לבריאותם ויש ביכולתם לשנות את המצב הקיים.

 

אך היכן ההורים ?

 

כאמור, להורים חלק רב בכול הקשור להשמנת ילדיהם ובד בבד – בריאותם. להלן מספר נקודות וטיפים להורים שיכולות למנוע השמנת ילדים:

 

התייחסות לבעיה בגיל צעיר ככל שניתן 
הורים שמזניחים ולא משקיעים חשיבה לגבי בריאות ילדיהם, משקלם, הרכב גופם וכדומה עלולים למצוא את עצמם מתמודדים עם בעיות קשות מסוגים שונים כבר בגילאים הצעירים וכמובן בגיל ההתבגרות ולאחר מכן כמבוגרים. לדוגמה, ניתן לציין את מחלת הסוכרת בה לוקים בישראל למעלה מ- 450,000 מבוגרים וילדים כאחד (סוכרת מסוג 1 וסוכרת מסוג 2) ועלולה להתרחש אצל ילדים, מתבגרים, מבוגרים וקשישים (חשוב להזכיר שמחלת הסוכרת עלולה גם להופיע עקב טראומה נפשית מסוגים שונים ולא רק כתוצאה מהשמנה).

 

הגבילו את שעות הטלויזיה, האינטרנט והסלולר שלהם 
מהמחקרים הרבים של השנים האחרונות עולה שיש קשר ישיר בין מספר שעות הצפייה בטלויזיה, באינטרנט ומדיה אחרת להשמנה. לעיתים מדובר על מספר שעות מדי יום שבאות על חשבון ביצוע פעילות גופנית מסוגים שונים ולכך כמובן קשר ישיר לעלייה במשקל והרעה בהרכב הגוף (עלייה במסת הגוף השמן לעומת מסת הגוף הרזה).

 

ראו את המציאות כפי שהיא
לעיתים ניתן להבחין בהורים שפשוט 'לא רואים' את השמנת ילדיהם. הם מסוגלים לראות ולבקר את ההשמנה של ילדי השכנים, ילדים של קרובי משפחה ועוד חוץ מאשר ילדיהם שלהם. אימהות, לפעמים, נעלבות בעת שמעירים להן על השמנת ילדיהם ולכן ייתכן שהן 'בוחרות' לא לראות זאת. הדבר אקוטי במיוחד מכיוון שמוכרים מקרים בהם ילדים בגילאים צעירים (לדוגמה גילאי 7-11) סובלים מהשמנת יתר משמעותית של 20 ק"ג ויותר ולכך השפעה רבה על היבטים שונים כמו דימוי עצמי ירוד, בעיות ביצירת קשרים חברתיים, בעיות פסיכולוגיות, בעיות בריאותיות ועוד.

 

תנו דוגמה אישית בבית
הורים שבעצמם סובלים מעודף משקל, אינם מבצעים פעילות גופנית כלל, צורכים מזון דל בערכים תזונתיים ועשיר בשומנים וסוכרים פשוטים, מהווים דוגמה אישית שלילית עבור ילדיהם. או אז, גובר מאוד הסיכוי שהילד יחקה את הוריו. ואכן, מסתבר, שבמשפחות בהן ההורים סובלים מעודף משקל הסיכוי שהילד יהיה כבד משקל גבוה במיוחד.

 

חשבו על אופן האכילה מחוץ לבית 
כיום משפחות רבות בוחרות במקרים לא מעטים לאכול מחוץ לבית. אזי, מדובר על צריכה של כמות קלוריות גדולה במיוחד כשמדובר במבוגרים ועל אחת כמה וכמה שמדובר בהשמנת ילדים. היות והערך הקלורי של מנה עלול לכלול 1500-800 קלוריות בממוצע (!!!) הארוחה היחידה הזו עשויה להכיל בתוכה את סך כל הקלוריות המוקצה לאותו ילד ליום שלם! בנוסף, נציין שלא רק למספר הקלוריות חשיבות רבה אלא גם להרכב המזון. הרי צריכה של מזון בריאותי שהנו דל שומן וסוכר בארוחה בה הערך הקלורי של המזון הנו 900 קלוריות אינה זהה לצריכה זהה של קלוריות בארוחה אחרת, המאופיינת במזון עשיר בשומן ובסוכר ובמיעוט משמעותי של רכיבי מזון בריאותיים.

 

פקחו על הארוחות בבית הספר 
בבתי ספר רבים כיום בישראל מונהג יום לימודים ארוך המסתיים בשעות אחר הצהריים. או אז, יש לתת חשיבה רבה לסוג המזון הנאכל מדי יום ביומו. כריכים בהם נמרח שוקולד או ממרחים עתירי קלוריות אחרים הנם מתכון די בטוח להיארעות בעיות שונות בעתיד הקרוב ובודאי – הרחוק. לדוגמה, 100 גרם של שוקולד למריחה מכילים למעלה מ- 530 קלוריות, לעומת זאת 100 גרם של ריבה רגילה (לא דיאטטית) מכילים בממוצע 230-200 קלוריות. הבדל משמעותי, הגם שמדובר בצריכה יומיומית של כריכים ולכן לתכולת הכריך חשיבות רבה. כמובן שמומלץ להתייעץ עם איש מקצוע בעניין ולבנות תפריט מתאים לכול ימות השבוע, לרבות בימים הארוכים של הילד בבית הספר. כמו כן, חשוב להנהיג מדיניות של קניית מזון בריא בקפיטריה בבית הספר. מוכרים מקרים רבים בהם ילדים לא אוכלים את הכריכים הבריאותיים שהוכנו להם בבית והם בוחרים מזון אהוב במיוחד בקפיטריה כמו: נקניקיה בלחמניה, טוסטים עם גבינה צהובה שמנה ועוד...

 

רישום לחוגים שכרוכים בהוצאה קלורית 
השתתפות בחוגי ילדים שונים - עניין שכיח ונפוץ במיוחד, אבל חשוב לרשום את הילדים לחוגים הכרוכים בפעילות גופנית ולא רק לחוגים בהם לא נדרשת פעילות גופנית כלל! בחוגים מהסוג השני, ההוצאה הקלורית נמוכה במיוחד, לא ניתן לשפר הכושר הגופני כלל והסיכוי שיגדל ילד הסובל מעודף משקל – עולה.

 

הכירו את החברים עמם הילדים מבלים 
לסביבה השפעה לא מעטה על הסיכויים לסבול מעודף משקל במעגלי החיים. במידה והחברים של הילד סובלים מעודף משקל סביר להניח שבשעות הפנאי לא יבחרו לשחק כדורסל, לנסוע לטיול אופניים או לשחות בבריכה. ילדים שמנים לא מבצעים במרבית המקרים פעילות גופנית, אם בכלל, ולכן חשוב להביא נקודה זו בחשבון ולעודד הילד לביצוע פעילות גופנית על בסיס קבוע ולא לסמוך על כך שהוא עוסק בה מספיק בבילוי עם חבריו.

 

לסיכום - טיפים יישומיים לטיפול בהשמנת ילדים:

 

1. במידה ורושמים הילד לחוג להקפיד שלפחות חוג אחד יהיה כרוך בהוצאה קלורית. 

2. תזונה – יש להקפיד על התפריט היומי, לרבות בשעות הרבות בהן הילד מחוץ לבית.

3. חינוך – להסביר שוב ושוב על סוגי המזון הקיימים – מה מומלץ יותר ומה פחות. נציין שנמצא שילדים שקיבלו הדרכה מדי שבוע במשך חצי שנה על צריכה תזונתית נכונה בכלל ואורח חיים בריא בפרט, שינו את אורח חייהם ואף הצליחו להפחית ממשקלם ולשמור על המשקל החדש.

4. אימוץ אורח חיים פעיל יותר - הליכה לבית הספר, מיעוט בנסיעות עם הרכב בשכונת המגורים, משחקים פעילים וכדומה.

5. בחירת קייטנות ספורט או כאלו המקפידות על ביצוע רב של פעילות גופנית במהלך תקופת הקייטנה.

6. דוגמה אישית של ההורים תתרום רבות לשינוי הרגלי הילדים ויצירת דמות לחיקוי.

7. חשוב שההורים יהיו ערים לשינויים מסוגים שונים במשקל ילדיהם, מצב רוח ירוד או דיכאון. כל אלו עלולים להוביל לבעיות קשות הרבה יותר, הן בעתיד הקרוב והן ברחוק.

 

 

ד"ר (Ph.D) איתי זיו 

מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.

הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.



כיצד ומתי תינוקות לומדים לשבת ולמה זה כל כך חשוב

>>

השפעת מערכות החושים על האימון

>>

חשיבות התנועה להתפתחות הילד

>>

לא משחק ילדים - כך תבנו להם אימון נכון

>>

משחק ילדים - חיזוק שרירי הילד דרך פעילות ספורטיבית על החוף

>>

Powered by Artvision | Truppo Websites