ילדים והגיל הרך




השפעת מערכות החושים על האימון


המוח הוא האיבר הראשי במערכת העצבים המתאם ומבקר את הפעילות של כל מערכות הגוף.

המוח מקבל מידע (ק ל ט) על גירויים מהסביבה ועל מצבן של מערכות הגוף באמצעות מערכת החושים ובהתאם מוציאה פקודה (פ ל ט) שמועברת לאיברי הגוף ומווסתת את פעילותם על מנת לתפקד ולהגיב לסביבה.

החושים הם היכולת של יצורים חיים לקלוט מידע מהסביבה או מהגוף ולהמירו לקוד חשמלי או כימי כדי שהמוח יוכל לעבד אותו ולתרגמו לתגובה.

כל אחד חווה את הסביבה בעוצמות שונות המשפיעות עליו מוטורית רגשית התנהגותית ושכלית לכן אנו צריכים לראות את עצמנו כיישות אחת, כאשר כל גירוי יכול להשפיע על יכולת התפקוד.

הגירוי מתקבל אצל כולם באותה עוצמה ובהתאם ליכולת המוח לווסת, הגוף יגיב בהתאם.

חמשת החושים החיצוניים הם ריח, טעם, מישוש, שמיעה וראיה אשר מעבירים את המידע מהסביבה לגוף באמצעות טמפרטורה לחץ או תנודות, בנוסף יש לנו מערכות פנימיות המאזנות ומודיעות מה מצב של כל חלק מהגוף במרחב ומה הוא צריך לעשות על מנת לנוע לכיוון מסוים או לסירוגין להשלים משימה תוך שמירה על שיווי משקל.

מערכות אלו מנסות לתפקד בסנכרון מדויק בביצוע כל תנועה מתוכננת, ויודעות כמה לחץ וכוח עליהן להפעיל בהתאם לאופי משימה בחיי יום יום ונותנות תחושה של ביטחון והגנה בזמן התנועה.

מערכות החושים והתיאום ביניהן (אינטגרציה חושית) הם הבסיס להתפתחות של מודעות למרכז הכובד, ארגון תנועה יציבה,תגובה שיווי משקל מתאים, יצירת סכימת גוף, תכנון תנועה, שימוש מתואם בין צידי הגוף ותיאום עין יד, קשב וריכוז, דחיית סיפוקים משמע תגובות הילד יהיו יעילות יותר.

המוח מקבל מיליוני דיווחים בכל שנייה אותם הוא צריך לסנן ולעבד על מנת להגיב, השאלה היא מה קורה כאשר מערכת החושים מקבלת יותר או פחות מדי מידע, מה קורה אם אין לנו אותו דיוק על מנת לבצע פעולה??

במידה ויש חוסר יהיה רצון לגעת בכל דבר, לחפש את הבזק האור, לזמזם, להריח, לנוע ללא הפסקה ועוד, ובמידה והמערכות אינן מווסתות נקבל הצפה שתגרום לנו להימנעות, חרדות, חשש משינויים זהירות בכל תנועה ועוד ...

אנו רוצים לארגן את הגירויים מהמוח לשם יצירת תגובה נורמטיבית למצב בו הגוף נמצא, משמע שכל המערכות יתפקדו בשילוב, ועל כן פיתוח מרסלו טסלר את האימון הסנסומוטורי

האימון הסנסומוטוריS.M: (פסיכו מוטורי)

האימון הסנסומוטורי הוא אימון חוויתי תחושתי אשר שמטרתו לגרות או להרגיע את מערכות החושים תוך כדי שיפור יכולות מוטוריות על מנת לווסת ולשפר את יכולת התפקוד של כל אחד ואחד.

דגשים באימון:

1-שינויי תנוחות גוף במהירויות שונות ועצירות

2-עבודה נגד משקל הגוף

3-התקדמויות ברמות גובה שונים

4-גרייה חושית

5-יכולות במוטוריקה הגסה


כיצד ומתי תינוקות לומדים לשבת ולמה זה כל כך חשוב

>>

חשיבות התנועה להתפתחות הילד

>>

הילדים משמינים, היכן ההורים?

>>

לא משחק ילדים - כך תבנו להם אימון נכון

>>

משחק ילדים - חיזוק שרירי הילד דרך פעילות ספורטיבית על החוף

>>

Powered by Artvision | Truppo Websites