הגיל המבוגר ובעלי מגבלויות




השפעת תהליכי התבגרות והזדקנות על ההופעה החיצונית



ילדות, נערות, נשים צעירות, מבוגרות וקשישות - אלו הם השלבים העיקריים אצל נשים במעגלי החיים השונים. ההופעה החיצונית משתנה בהתאם לגיל ותלויה במשתנים לא מעטים (מצוינים בהמשך) והדבר קשור גם לגיל הפיזיולוגי (התפקודי) שבמרבית המקרים אינו בהלימה לגיל הכרונולוגי. המצב בעייתי במיוחד כשהגיל הפיזיולוגי גדול משמעותית מהגיל הכרונולוגי. אזי ניתן להבחין, למשל, באישה בת 43 כרונולוגית אך הנה בגיל 50 לפחות פיזיולוגית. נציין ונאמר שכשהגיל הפיזיולוגי גדול יותר מהגיל הכרונולוגי מדובר כמעט תמיד בהופעה אסתטית ירודה במיוחד שעשויה להתבטא ביציבה לקויה (כגון: קמר או קער בעמוד השדרה, כתפיים שמוטות ועוד, עודף משקל, ביצוע תנועות יומיומיות באופן לא מדויק (תוך הפעלת עומסים רבים על מערכות שלד-שריר), דליות בגפיים התחתונות, שינויים בעור (הופעת קמטים, שיעור רב יותר ועוד). לפיכך, ניתן להבחין במקרים מסוימים נשים צעירות יחסית בשלהי גיל ה- 40 שעל פניו נראה ש'ויתרו' ואינן מעוניינות להשקיע (או שאין להן את הכוח הנפשי לכך) בשיפור אורח החיים באופן ממשי והן בעלות נראות חיצונית המזכירה יותר סבתות צעירות.

 

הדבר אקוטי במיוחד כשמדובר בנשים רווקות, אלמנות, גרושות וחד הוריות, אזי להופעה החיצונית (וגורמים נוספים) קשר לסיכוי להצליח למצוא בן זוג לחיים. כי הרי ידוע שעודף משקל, נראות חיצונית שאינה טובה וכדומה לא תורמים כלל ועיקר להצלחה במישורי החיים השונים כגון: הצלחה במציאת בן זוג, הצלחה בעבודה, בריאות ועוד.

 

נקודה מעניינת לציון הנה גיל הפנסיה לנשים בישראל שעומד כיום על 64. אזי, יש לנשים עוד לפחות 17 שנה של חיים (תוחלת החיים בישראל לנשים הנה 81 שנה). במקרה זה הירידה המשמעותית בתפקוד הגופני וההופעה החיצונית הנם מהותיים ממש וככל שהעשור מתקדם יותר הירידה הנה תלולה יותר. לדוגמה: הירידה בתפקוד הגופני בין הגילאים 50-60 רבה יותר מאשר בגילאי 40-50.

 

הסיבות העיקריות ואופי השינויים של ההופעה החיצונית במעגלי החיים אצל הנשים

 

1. תזונה – אחד המשתנים החשובים במיוחד הקשורים לגיל הפיזיולוגי, למצב הבריאותי, הרכב הגוף (אחוז השומן ומסת השריר) , נראות העור, הויטליות, התפקוד הגופני ועוד. נציין שההמלצות לתזונה במעגלי החיים אינן זהות (לדוגמה: ההנחיות לתזונה נכונה לאישה בת 25 אינן זהות לאישה בת 63) ואף משתנות מפעם לפעם.

 

2. אי ביצוע פעילות גופנית כלל או ביצוע פעילות גופנית לא מתאימה – אימונים הכוללים מרכיבי כושר גופני כמו סבולת לב ריאה (בפעילויות כמו ריצה, הליכה, שחייה, ריקוד וכדומה), כוח (בפעילויות כמו: אימון משקולות, יוגה – סוגים מסוימים, פילאטיס מכשירים ועוד), גמישות (באמצעות ביצוע תרגילים מתאימים לשיפור טווח התנועה במפרקים השונים) וקואורדינציה (באמצעות ביצוע תרגילים בהם נדרש תיאום בין מפרקים שונים ושילוב בין הגפה העליונה לתחתונה ועוד).

 

3. גיל המעבר אצל נשים (מכונה גם "מנופאוזה" או "גיל הבלות") – מאופיין בהפסקת המחזור החודשי. בעולם המערבי המודרני הגיל השכיח להתחלת תקופת המעבר הוא 50. המאפיינים: מחזור בלתי סדיר, גלי חום, הזעה מוגברת, פעימות לב מואצות, יובש בנרתיק, עלייה במשקל (לא אחת בשל צבירת נוזלים), שינויים במצב הרוח, שינה לא סדירה, כאבי ראש, עייפות ועוד. בשל השינויים הרבים בגיל המעבר חלה גם הרעה של ההופעה החיצונית.

 

4. הרכב הגוף (היחס בין מסת הגוף הרזה למסת הגוף השמן)- עלייה באחוז השומן התת עורי הנה אחד מהמשתנים המהותיים המשפיעים על ההופעה החיצונית. לדוגמה, אחוז שומן ממוצע לאישה הנו בטווח של 22-30% אך ניתן להבחין בנשים רבות שאחוז השומן בגופן הנו 40% ויותר. נציין שלא תמיד הדבר כרוך במשקל גוף רב במיוחד. לפיכך, יתכן מצב בו משקל הגוף אינו גבוה יחסית אך מסת השומן בגוף הנה גבוהה מאוד. הסיבות העיקריות לכך הן: אי ביצוע פעילות גופנית (או ביצוע פעילות גופנית לא מתאימה), תזונה עשירה בשומן, גיל מבוגר (עם העלייה בגיל חלה עלייה באחוז השומן ועוד).

 

5. טונוס (מתח) השריר – ירידה בו משקפת לגוף מראה רופס ומדולדל והופעה אסתטית לא טובה כלל ועיקר. טונוס השריר ניתן לשפר באמצעות אימוני כוח מתאימים ואף באמצעות ביצוע פעילות אירובית בעצימות גבוהה.

 

6. ארגונומיה שאינה איכותית – בשנים האחרונות עלתה המודעות להתאמת סיבת העבודה לאדם. במקרים בהם סביבה זו לא מותאמת כהלכה הדבר כרוך בבעיות מסוגים שונים לרבות: שינויים לרעה במצב הבריאותי, אי נוחות, כאבים במערכות שלד-שריר, שינוים יציבתיים וכמובן שינויים שליליים בהופעה האסתטית.

 

7. הזדקנות העור – מתחיל מרגע הלידה (להבדיל ממערכות גוף אחרות המגיעות לבשלות בגיל מבוגר יותר) ובחלוף השנים מופיעים בעור סימנים המבטאים את תהליך ההזדקנות. בתהליך ההזדקנות העור נעשה פחות זוהר, חלים לעיתים כתמים חומים בעור, ניכר יובש בעור וגמישות ירודה שלו. ברם, מופיעים קמטים וקפלים, חולשה של השרירים התת-עוריים גורמת לנפילת העור ועוד.

 

8. אובדן/שכול במעגלי החיים של אנשים קרובים – התמודדות עם שכול במהלך החיים קשורה גם היא לעלייה של הגיל הפיזיולוגי. אזי, מופרשים הורמוני לחץ שונים (כגון קורטיזול), ישנה עלייה באופן כללי של המתח הנפשי, דיכאון לפרקים או קבוע ועוד.


9. איכות חיים נמוכה – נשים הנכללות באחד מהעשירונים התחתונים מאופיינים ברמת השתכרות נמוכה במיוחד שמקשה לנהל רמת חיים גבוהה דיה וכללת בין השאר שימוש בשירותים מתקדמים (רפואה, פעילות גופני וכדומה), השכלה רלבנטית ועוד. כמו כן, ניתן למצוא נשים העובדות שעות רבות למחייתן ונמצאות במתח נפשי ומלחמת הישרדות, לעיתים למשך שנים. הדבר משפיע כמובן על התהליכים הפיזיולוגיים השונים ובד בבד על ההופעה החיצונית.

 

10. התקרחות – נפוצה מאוד בקרב גברים, אך ישנן גם נשים הסובלות ממנה. הסיבה לכך עלולה להיות טבעית, פיזיולוגית או מזורזת על ידי גורמים סביבתיים שונים. אצל נשים מדובר בדרך כלל על שיער דליל ולא על התקרחות מלאה כפי שהדבר קורה אצל גברים.


11. צבע השיער – עם העלייה בגיל השיער מאפיר וכאמור, נעשה דליל יותר.


12. ניראות הפה והשניים – בתהליך ההזדקנות השיניים ללא טיפול מתאים מצהיבות, חלק מהמבוגרים (וניתן כיום למצוא אף צעירים) נזקקים לשיניים תותבות ומחלות חניכיים שונות וכדומה משפיעות על הנראות הכוללת של הפה על כול חלקיו לרבות אצל נשים.

 

13. אופי ההתנהלות היומיומית – חולשת שרירים וירידה בטונוס שלהם, לצד בריאות שאינה מיטבית משפיעה לרעה על התפקוד היומיומי של נשים רבות. הדבר מתבטא בהליכה בסגנון שגוי תוך העלאת עומסים על מערכות שלד-שריר, מסורבלות תנועתית קואורדינציה לקויה ועוד. כול זאת משפיעה מאוד על ההופעה החיצונית הכוללת.

 

14. תאונות, נפילות ועוד – קשורות במקרים רבים בירידה בתפקוד של מערכות שלד-שריר והשפעה על הנראות החיצונית באופן כללי. ברם, במקרים של נכות תפקודית חל קושי לבצע פעילות גופנית איכותית על בסיס קבוע ולכך ישנן השלכות מבחינת שמירה על הרכב הגוף ומשקל תקין.

 

לסיכום, לאורח החיים וההתנהלות היומיומית בהיבטים השונים השפעה רבה על ההופעה החיצונית. חשוב לאמץ אורח חיים בריא לצד עלייה במודעות לבדיקות תקופתיות על בסיס קבוע על מנת להשפיע באופן חיובי על הפרמטרים השונים בכלל ועל האסתטיקה – בפרט.

 

ד"ר (Ph.D) איתי זיו,

www.itaiziv.co.il

מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.

סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

הוציא לאור את האנציקלופדיה "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים", שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר. יחד עם ד"ר דרור שגיא, הוציא לאור את הספר "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח", ספר העוסק בתחום אורח חיים והשמנה.


צופות פגיעה - גורמי סיכון למראה החיצוני אחרי גיל 40

>>

אני והגלוטוס מקסימוס שלי - חשיבות אימוני הישבן

>>

מבדק אחיזה כמנבא את המצב התזונתי ומגבלות תנועה אצל מבוגרים

>>

אימוני כוח לגיל השלישי - יתרונות ודגשים

>>

הנחיות לפעילות גופנית אחרי ניתוח בקע

>>

Powered by Artvision | Truppo Websites