חיפוש

בלוג

אימון פונקציונלי לספורטאים

אימון פונקציונלי לספורטאים
2 ביוני 2019 על ידיMichal

כל ספורטאי רוצה להיות בכושר ולשפר את תוצאותיו בין עם במסגרת תחרותית או עממית. בין אם התחרות היא בין הספורטאי לבין עצמו או בין הספורטאי לבין אחרים, כולם רוצים לראות שיפור מהאימון. כאשר מדובר באימון לספורט ספציפי, יש לקחת בחשבון מספר תחומי אימון כדי שתכנית האימון תהיה יעילה.

כאשר מתכננים אימון לספורט מסויים יש לקחת בחשבון שלושה נושאים עיקריים שבהם צריך לגעת האימון. ניכר שרוב המאמנים אינם לוקחים בחשבון את כל השלושה. במצב כזה, תכנית האימונים תהיה חסרה והספורטאי עשוי לסבול ממגבלות בעתיד הקריירה הספורטיבית שלו ואף ייתכן שגם לאחריה.

ראשית, האימון צריך ליצור שיפור ביכולות הספורטאי אשר רלוונטיות לספורט בו הוא עוסק. לדוגמא, אימון לרצים למרחקים יתמקד בין היתר בהגדלת אורך הצעד בריצה ולעומת זאת אימון לכדורסלן ישים דגש על שיפור הזריזות שלו. כאשר דרישות הספורט שונות, גם האימון חייב להיות שונה ולקחת בחשבון את מיומנויות הספורט הרלוונטיות.

שנית, האימון צריך לקחת בחשבון את הפציעות האופייניות לספורט. הספרות מתעדת בברור את הפציעות האופייניות לסוגי ספורט רבים ואף את שכיחותן. לדוגמא, כדורגלן יהיה חשוף מאוד לקרע בשריר ה-Hamstringsולעומת זאת גולש סנואובורד יהיה חשוף לפציעות טראומה בכף היד ובכתף. ישנן דרכים שונות להפחית באופן משמעותי את הסיכוי לפציעות אילו. אימון לספורטאי חייב לקחת בחשבון את הנתונים הללו.

שלישית, האימון חייב לקחת בחשבון שלפני היותו ספורטאי, המתאמן הוא אדם. לאדם יש צרכי אימון גופניים ללא קשר לסוג הספורט בו הוא פעיל. מעבר לכך, לספורט יכולות להיות השפעות שליליות על הגוף. הספורט עשוי לגרום לשינויים יציבתיים שליליים או ליצירת חוסר איזון בגוף (דבר זה ניכר בייחוד בספורט א-סימטרי כגון משחקי מחבט). על האימון לקחת בחשבון את כל הנתונים הללו ולהשלים מצד אחד את מה שחסר מהספורט ומצד שני לנגוד את ההשפעות השליליות של אותו ספורט.

קורס מדריכים לאימון פונקציונלי מעניק לסטודנט הבנה מעמיקה של צרכי הגוף הכלליים ליצירת אימון פונקציונלי המכליל את אותם צרכים ומותאם למאפייני המתאמן. מעבר לכך, ישנה העמקה באופן שבו ניתן להתאים אימון לספורט ספציפי (חובבני או תחרותי). הידע הזה הופך מאמן למקצוען אשר מסוגל לנתח את צרכי המתאמן ולתפור עבורו אימון המתאים ל"מידותיו".

נדב בקר (M.P.E.) – בוגר תואר ראשון ושני במסלול למדעי האימון הגופני, ראש תחום חדר הכושר ומרצה בקמפוס 'שיאים', המרכז להסמכות בספורט ובתנועה המועדון לספורט באוניברסיטת תל אביב, אס"א תל אביב, ע.ר. רכז קורס "מדריכים לאימון פונקציונלי".

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?

    כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
    נגישות