חיפוש

בלוג

אירובי – דאנס או ריצה? – קורס מדריכות אירובי

אירובי – דאנס או ריצה? – קורס מדריכות אירובי
4 ביוני 2019 על ידיMeital

נשים בכושר גופני גבוה לא יכולות לנצל את כל היכולת האירובית שלהן בזמן אירובי-דאנס
שיעור מדרגה, אירובי דאנס, אירובי לטיני, זומבה, קיק בוקסינג, אימון על-מחזורי ועוד, מהווים רק רשימה חלקית של שיעורים הנערכים בסטודיו ומטרתם העיקרית הנה שיפור הכושר הגופני בכלל והיכולת האירובית – בפרט.

קיימים הבדלים לא מעטים בין השיעורים הללו ואחרים. חלקם מתאימים למתאמנים ברמת כושר גופני אירובי גבוה במיוחד ואילו אחרים מתאימים בעיקר למתחילים. כמו כן, בחלק מהשיעורים מושם דגש על הקואורדינציה ובאחרים – על סבולת שרירים ויכולת אירובית הזהה לזו הנדרשת מספורטאים! נוסיף ונאמר שבטרם בוחרים להשתתף בשיעור זה או אחר, חשוב להתאים את השיעור למטרת המתאמן ובד בבד לבדוק שיש סיפוק בפעילות המתבצעת, מכיוון שלכך השלכות מהותיות על ההתמדה בפעילות. לפיכך, על האימון להיות אפקטיבי מצד אחד, אך גם מהנה מהצד השני.

על מנת להשיג מטרת אימון כמו שיפור הכושר האירובי, לתרום באופן משמעותי לירידה במשקל ובאחוזי השומן, ליהנות מהפרשת אנדרופינים לאחר הפעילות הגופנית (באמצעות כך ניתן להתמיד בפעילות המתבצעת למשך תקופה ממושכת) ועוד, יש צורך להקפיד על קצב לב גבוה דיו בעת ביצוע הפעילות בשיעורים השונים. במידה וקצב הלב לא יהיה גבוה דיו, הרי ששיפור במדדים המצוינים וההרגשה הטובה מוטלים בספק.

לדוגמה, על מנת שאנדורפינים יופרשו באופן מהותי, יש לבצע את הפעילות האירובית מינימום חצי שעה בקצב לב של 65% לפחות מהדופק המרבי המוגדר כ- 220 פחות הגיל לגברים ו- 226 פחות הגיל לנשים. נוסחה זו הנה בסיסית וקיימות טובות ממנה לכימות המאמץ המתבצע. כמו כן, לשם שיפור יכולות אירוביות, יש להקפיד על עקרונות אימון חשובים כמו עומס יסף (המאופיין בעלייה עקבית בעצימות האימונים במנות קטנות), גיוון האימונים ועוד. חלק מהמתאמנות הלוקחות חלק בשיעורי הסטודיו השונים לא תמיד מבצעות אימונים אירוביים אחרים כמו ריצה או רכיבה על אופניים. לפיכך. מסתבר שישנם הבדלים לא מעטים בביצוע הפעילויות האירוביות השונות. לא נפרט במאמר זה את כולם אך נציין אחד מהם: צריכת החמצן המרבית בעת ביצוע אירובי דאנס לעומת ריצה בקצב לב זהה.

להלן הסבר תמציתי בין דופק לעומת צריכת החמצן המרבית.

המדד לשיפור היכולת האירובית הנו הדופק שמשקף את מידת המאמץ המושקע או לחילופין – את מידת כושרו האירובי של האדם באמצעות מדידת דופק במנוחה. חשוב לדעת שהדופק הנו המשתנה הפיזיולוגי הזמין ביותר, יש לו קשר ישיר לצריכת החמצן ולשניהם – קשר ישיר לעצימות. הוא אינו מושפע מרמת הכושר הגופני אלא מנוסחה המביאה בחשבון את הגיל. דופק מרבי "אמיתי" ניתן לאתר במבחן הצח"מ. ברם, נוסחאות החיזוי מושפעות מצורת הפעילות, מהתנוחות והמסה השרירית הפעילה.

צריכת חמצן מרבית מייצגת את הנפח הגדול ביותר של חמצן שהגוף יכול לצרוך ביחידת זמן מסוימת. צריכת החמצן המרבית מייצגת את ההספק האירובי המרבי. צריכת חמצן מרבית הנה מדד קריטי ליכולת האירובית. נהוג לבצעה במעבדה עם מכשור מתאים. הצח"מ משתנה בין סוגי אנשים שונים ואצל מתאמן ממוצע לא מאומן דיו ערכי הצח"מ עשויים להיות בממוצע של 60-65%, בספורט קבוצתי: 65-70% מערכי צח"מ ואילו אצל ספורטאי אירובי: 75-85% מערכי הצח"מ.

במחקר מעניין שנערך במחלקה לרפואת ספורט, ביה"ס הנורבגי למדעי הספורט, אוסלו נורבגיה, נערכה השוואה בין היכולת האירובית המרבית של נשים בכושר גופני גבוה בזמן אימון אירובי-דאנס קשה לעומת ריצה על מסילה. במחקר השתתפו 13 נשים מדריכות אירובי-דאנס, בנות 30 בממוצע, הן התאמנו עד כדי תשישות בריצה על מסילה על מנת למדוד את ה- – VO2MAX – צריכת חמצן מרבית שלהן (הנקודה שבה צריכת החמצן מתאזנת ואינה ממשיכה לעלות גם כאשר ישנה עליה נוספת בעצימות המאמץ) ואת קצב הלב המרבי. בנוסף, כל הנחקרות ביצעו אימון אירובי-דאנס עד כדי תשישות בהתאם לכוריאוגרפיה שהוצגה להן בוידאו, על מנת לנסות ולהגיע לאותו VO2MAX ולאותו קצב לב מקסימאלי כפי שנמדדו. נמצא כי ה-VO2MAX הממוצע בזמן אימון אירובי-דאנס היה נמוך מזה שנמדד בזמן ריצה (52 מ"ל/לק"ג/לדקה בממוצע לעומת 56 מ"ל/לק"ג/לדקה בממוצע, בהתאמה). כמו כן, קצב הלב המקסימאלי בזמן אימון אירובי-דאנס היה בממוצע 182 פעימות לדקה לעומת 192 פעימות לדקה בממוצע במהלך הריצה.

לסיכום: אירובי-דאנס המבוצע בעצימות מקסימאלית אינו ממצה את היכולות האירוביות של המתעמלת הוותיקה כמו ריצה המבוצעת בעצימות מקסימאלית.

אירובי-דאנס המבוצע בעצימות מקסימאלית אינו ממצה את היכולות האירוביות של המתעמלת הוותיקה כמו ריצה המבוצעת בעצימות מקסימאלית.

מקורות:
שוונג

ד"ר איתי זיו
לשעבר סגן מנהל קמפוס "שיאים" המועדון לספורט באוניברסיטת תל אביב, אס"א תל אביב, ע.ר. לשעבר מנהל תחום הקורסים למדריכי חדר כושר 
מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר. 
הוציא לאור את האנציקלופדיה – "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים" שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר על כל היבטיהם והמיועד למתאמנים, למדריכים, לבעלי עניין ומודעות הספורט.

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?
כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
נגישות