"אין לי חשק להתאמן היום", "הגעתי לשיעור עם נעלי אולסטאר ואיני יכול להתאמן", "חם מדי על מנת להתאמן", "קר מדי על מנת להתאמן",
"מה יש שיעור ספורט היום?", אמירות אלה של אמירות של תלמידים חסרי מוטיבציה לפעילות גופנית. ואכן, המתקנים בבתי הספר היסודיים והתיכוניים (בחלקם הגדול) לא ראויים ומקשים על המורים להעביר את שיעורי החינוך הגופני בצורה מאתגרת, מעניינת ואטרקטיבית. אך למרות כל זאת, למורים לחינוך גופני השפעה רבה מאוד על המוטיבציה של התלמידים. למותר לציין שישנם תלמידים שלא מתאמנים בשיעורי חינוך גופני, אך מנויים במועדוני כושר ומרכזי ספורט יוקרתיים. לעיתים מדובר אף בתלמידים שהנם ברמה גבוהה מבחינת היכולת הספורטיבית שלהם.
מורה לחינוך גופני צריך להוות דוגמה אישית ומודל לחיקוי עבור תלמידיו. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר:
- ההופעה החיצונית – ללא עודף משקל, יציבה תקינה, מתאמן בקביעות, מתלבש באופן ספורטיבי ולא ברישול.
- בקיאות בידע והכנה של החומר הנלמד.
- היותו מסוגל (ואף צריך) להדגים חלק מהתרגילים אותם הוא מבקש מהתלמידים (בכל המקצועות: משחקי כדור, אתלטיקה, כושר גופני וכדומה).
- נטילת חלק בשיעורים באופן פעיל. לדוגמה: רץ עם התלמידים, מבצע חלק מהתרגילים בדרגות קושי שונות ועוד.
- מוטיבציה, ותשוקה ולהט ללמד את התחום. לרצות לחנך ולהשפיע באמת.
- יוזמה והפעלת מסגרות שונות בבית הספר כגון: פעילות בהפסקות, ימי ספורט, אחריות על נבחרות בית ספר, אימון מסגרות שונות וכדומה.
- זיהוי ואיתור ילדים עם בעיות שונות תוך הפניה לידיעת הוריהם לרבות: השמנת יתר, בעיות יציבה (שכיחות מאוד בכלל ואצל ילדים ומתבגרים – בפרט), חשש להפרעות אכילה מסוגים שונים (כגון:אנורקסיה, בולימיה), היעדרות מלימודים, אינטרוורטיות (מופנמות) מופרזת וקשיים חברתיים. מאידך – איתור ילדים עם כישרון ספורטיבי העשויים להצליח כספורטאים מצטיינים.
חשוב לציין שלעיתים המורה לחינוך גופני מבצע פעילויות נוספות בבית הספר (תפקיד רב גוני): רכז ביטחון, רכז משמעת, במועצת תלמידים, מחנך כיתה, מאמן נבחרות, יוצא לתחרויות ולכן הפוטנציאל לביטול שיעורים גדול יחסית למקצועות אחרים.
במקרים מסוימים מנהלי בתי הספר לא מכירים בחשיבותה של הפעילות הגופנית ואי לכך צפויים באותו בית ספר להתבטל שיעורי חינוך גופני רבים יותר.
המורה הפסיבי עשוי להיות:
- בעל עודף משקל.
- ללא מוטיבציה ללמד.
- ללא תלבושת ספורט. יש לא מעט מורים המעבירים שיעור לחינוך גופני עם מכנסי ג'נס!!!!
- מזלזל ומאחר בקביעות לשיעורים.
- לא פעיל בשיעורים.
- מבקש מהתלמידים משימות גופניות כאשר הוא אישית אינו מסוגל לבצע אפילו את הקלה שבהן.
מסתבר, שמורה לחינוך גופני המהווה דוגמה אישית ומודל לחיקוי מעודד את ההנאה וההנעה לפעילות גופנית והדבר חשוב במיוחד.
מעניינת העובדה שישנם בתי הספר בהם המודעות לפעילות גופנית גבוהה במיוחד ואינם מצוידים במתקנים ראויים, ומנגד ישנם בתי ספר אחרים המצוידים במתקנים מפוארים אך המודעות לפעילות גופנית ירודה במיוחד. ניתן להתעודד מעט מהחידוש שכיום בתוכנית הלימודים החדשה בבתי הספר בישראל ציון התלמיד בחינוך גופני נשען בעיקר על מוטיבציה ופחות על יכולת גופנית. בנוסף, אחת ממטרות התוכנית החדשה של החינוך הגופני הנה עידוד התלמיד להתאמן בשעות הפנאי שלו.
לסיכום, למורה לחינוך גופני השפעה רבה במיוחד על מוטיבציית תלמידים בבתי הספר לפעילות גופנית. בנוסף, חשוב לזכור שישנם משתנים נוספים שמשפיעים ותורמים לכך.
ד"ר איתי זיו:
לשעבר סגן מנהל קמפוס "שיאים" המועדון לספורט באוניברסיטת תל אביב, אס"א ת"א ע.ר.
לשעבר מנהל תחום הקורסים למדריכי חדר כושר
מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.
הוציא לאור את האנציקלופדיה – "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים" שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר על כל היבטיהם והמיועד למתאמנים, למדריכים, לבעלי עניין ומודעות הספורט.