חיפוש

בלוג

חשיבות אימוני הכוח אצל ילדים

חשיבות אימוני הכוח אצל ילדים
18 ביוני 2019 על ידיMeital

אימוני התנגדות (כוח) והשפעתם על שינוי הרכב הגוף של ילדים הסובלים מעודף משקל

השמנת ילדים מוכרת כמגיפה במדינות רבות בעולם וגם בישראל. התמודדות עם ההשמנה בקרב הילדים בעייתית מקושרת בעיקר לאורח החיים הסדנטרי המאפיין את הילדים וכולל ישיבה פסיבית מרובה מול המחשב, הטלביזיה וביצוע מועט במיוחד של פעילות יומיומית וספורטיבית. ברם, חשוב לציין שלתזונה חלק ניכר בתהליך ההשמנה בכל הגילאים וכשמדובר בילדים החשופים בבית הספר ובמקומות בילוי אחרים לפרסומות ומזון עתיר קלוריות ודל ברכיבי מזון איכותיים, הסיכוי להשמנת יתר גדל.

הדבר נפוץ בקרב כל שכבות האוכלוסייה, אך בעיקר בקרב העשירונים התחתונים. פעילות גופנית יומיומית הנה אחת הדרכים המומלצות להתמודדות עם ההשמנה בכל הגילאים ובפרט אצל ילדים ומתבגרים, על מנת לסגל הרגלי חיים נכונים ובריאים יותר, להפחית מספר תאי השומן הנוטים להתרבות בעת השמנה מופרזת (גדילת מספר תאי שומן מכונה "היפרפלזיה") כדי שהנטייה להשמנה לא תתקבע גם במהלך חייו הבוגרים של הילד ותוביל בסופו של דבר הופעת מחלות שונות כגון: סוכרת, יתר לחץ דם, סרטן ועוד.

כשמדובר על פעילות גופנית למתאמנים 'מן השורה' (שאינם ספורטאים) יש לשים את הדגש על מרכיבי הכושר הבאים: כוח, סבולת לב ריאה, גמישות וקואורדינציה. מעניינת העובדה שבמקרים רבים מושם דגש רב על ידי אנשי המקצוע דווקא לסבולת לב ריאה ופחות למרכיב הכוח. כאן המקום לציין שאימוני כוח על בסיס קבוע חשוב שיתבצעו על ידי ילדים בגיל צעיר ככל שניתן ויש לכלול בהם תרגילים ומשחקים שונים היוצרים עומס רב דיו על מערכות שלד שריר לאו דווקא בחדר הכושר, אלא באזורים כמו: בית, פארק, בריכה, סטודיו, מתקני ילדים או מבוגרים, מתקנים בבית הספר, מתקני ילדים (ג'ימבורי) הנמצאים בחלק ניכר מהקניונים ועוד.

נציין שעולה מהמחקרים בשנים האחרונות חשיבות ביצוע אימוני הכוח על בסיס קבוע. אחד מהמחקרים הללו נערך בשנת 2009 באוסטרליה (Vario Health Institute, Edith Cowan University Joondalup, Australia ) ובדק את ההשפעה של תכנית אימוני התנגדות במשך 8 שבועות על ילדים בעלי עודף משקל או בעלי השמנה מורבידית (השמנה המלווה בתחלואה הנגרמת מאותה השמנה כגון: סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם ועוד). 46 ילדים (26 בנות, 22 בנים) בני 9.7 בממוצע השתתפו במחקר.

הם ביצעו אימוני התנגדות 3 פעמים בשבוע במשך 8 שבועות, ונלקחו מהם מדדי הרכב הגוף וחוזק בתחילת התכנית ובסיומה. במחקר נצפתה ירידה משמעותית של 2.6% באחוזי השומן בגוף ועליה משמעותית של 5.3% במסת הגוף הרזה (מסת שריר). לא היו שינויים משמעותיים בגובה, במשקל, או ב-BMI ובסה"כ אחוזי השומן בגוף או בהרכב העצמות. הילדים שיפרו את רמת הכושר הגופני שלהם: 74% מהם הצליחו לעשות את תרגיל הסקווט במאמץ מרבי, 85% שיפרו והעלו את מספר שכיבות הסמיכה שהם מסוגלים לעשות, 8% הגדילו את גובה הקפיצה ועוד.

לפי הממצאים תכנית אימוני התנגדות מביאה לשינויים משמעותיים בהרכב הגוף ובמדדי הכוח אצל ילדים הסובלים מהשמנת יתר או מהשמנה מורבידית. כמו כן, משתתפי המחקר העידו שנהנו מהתכנית.

לסיכום, חשוב לבצע פעילות גופנית במהלך כל מעגלי החיים בכלל, וחשוב עוד יותר להתחיל בה בגיל צעיר ככל שניתן ולהתמיד בביצועה. כשמדובר בילדים מסתבר שגם אימוני כוח חשובים במיוחד ומהמחקרים עולה שיש לכך השפעה על מדדים חשובים כמו שיפור בהרכב הגוף, עליה בחוזקם של השרירים ועוד.

ד"ר איתי זיו:
לשעבר סגן מנהל קמפוס "שיאים" במועדון הספורט באוניברסיטת תל אביב, אס"א ת"א ע.ר.
לשעבר מנהל תחום הקורסים למדריכי חדר כושר ומרכז קורסים רבים אחרים.
מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.
הוציא לאור את האנציקלופדיה – "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים" שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר על כל היבטיהם והמיועד למתאמנים, למדריכים, לבעלי עניין ומודעות הספורט.
הוציא לאור עם ד"ר דרור שגיא את הספר – "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח". ספר העוסק בתחום אורח חיים בכלל והשמנה – בפרט לכל סוגי האוכלוסייה.

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?
כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
נגישות