חיפוש

בלוג

טיפים לבחירת מאמן כושר אישי – וכמה אימון עולה?

טיפים לבחירת מאמן כושר אישי – וכמה אימון עולה?
11 ביוני 2019 על ידיMichal

בחירת מאמן אישי הנה משימה לא פשוטה כלל ועיקר ותלויה בשיקולים רבים ומגוונים. בנוסף חשוב להזכיר את העלות הכספית הגבוהה הכרוכה בשכירת שרותיו של מאמן אישי.

ראשית חשוב לדעת שההגדרה "מאמן אימון אישי" אינה מדויקת. מאמן הנו מושג הקיים בתחום הספורט בו לאחר שעברת קורס מדריכים בתחום מסוים (לדוגמה: כדורגל, כדורסל או שחייה) הנך יכול לעבור קורס נוסף ובכיר יותר: קורס מאמנים או קורס אימון מנטלי. בתחום הספורט העממי, לדוגמה: בקורס למדריכי מחול אירובי או קורס הדרכה בתחום חדר כושר לא קיים למעשה המושג מאמן אלא מדריך. השימוש במילה מאמן במקרה זה אינה מדויקת ואף מטעה.

בבואנו לבחור מדריך אימון אישי חשוב להקפיד על הדברים הבאים (רשימה חלקית):

המלצות – כלל חשוב מאוד כשברצוננו לשכור שרותיו של איש מקצוע בכלל ושל מדריך אימון אישי, בפרט. אם ניתן לקבל המלצות לפחות משני ממליצים.

מקצועיות המדריך– חשובה במיוחד ומהווה את אחד הגורמים העיקריים להתקדמות והשגת המטרות. חשוב לציין שבאימונים הראשונים (ולעיתים אף יותר מכך) קשה למתאמן ההדיוט להבחין במדריך מקצועי או שאינו מקצועי. אם כך ניתן לתת את תשומת הלב ל: מידת ההתקדמות באימון, התחושה הפיזית במהלך האימון ואחריו, הדיאלוגים ואופי ההסברים של הנעשה באימון על ידי המדריך ועוד.

גיוון – על מנת להתקדם חשוב לגוון את האימון אחת למספר שבועות. ככל שהמתאמן ברמה גבוהה יותר תדירות שינוי תוכנית האימון תתבצע בתכיפות רבה יותר. למרות זאת באימונים אישיים נהוג לגוון את תכני האימון בתדירות רבה יותר מאשר אימון רגיל שאינו אישי.

לא תמיד נתקדם יותר בשל כך, אך מבחינת ההשפעה על יכולת ההתמדה הדבר חשוב במיוחד. הגיוון עשוי להתבטא ב: שינוי סדר התרגילים המתבצע, מספר חזרות שונה, אופן ביצוע המערכה באימון (מהיר, לאט וכדומה), שימוש בטכניקת אימון מסוימת ועוד.

אינטליגנציה רגשית– חשובה במיוחד כשמדובר באימון אישי. במקרה זה באה לידי ביטוי היכולת והמיומנות של המדריך לזהות, לנהל ולהעריך רגשותיו שלו ושל האחר בצורה טובה. למותר לציין שמדריכים בעלי אינטליגנציה רגשית ברמה גבוהה מצליחים בדרך כלל באימונים האישיים ואחוז הנשירה של המתאמנים אצלם נמוך.

כמה עולה אימון אישי – טווח המחירים המקובל שמאמנים לוקחים לאימון נע בין 150-250 ש"ח לשעה או ארבעים דקות.

משך האימון– במקרה זה חשוב שמה שסוכם מראש (60 או 45 דקות או אחר) באמת קורה. לעיתים ניתן להבחין באימונים אישיים האמורים להימשך 60 דקות, אף בפועל נערכים פחות מכך.

בדיקת יכולת גופנית – האם המדריך ערך בדיקת יכולת גופנית בטרם התחלתם בסדרת אימונים? במקרה זה ניתן לבצע מספר בדיקות פשוטות על מנת לדעת אילו תרגילים ייבחרו בתקופת האימון הראשונה ואילו בהמשך.

כמו כן כשמדובר באוכלוסייה מבוגרת ישנן בדיקות לאומדן ביצוע תנועות יומיומיות שמומלץ לבצע. בהתאם לכך יתבצע האימון האישי.

אישור רפואי– חשוב שהמדריך יבקש אישור רפואי בתוקף על מנת לדעת אם ישנן בעיות רפואיות כלשהן, להימנע מתרגילים מסוימים, להקפיד על אינטנסיביות אימון ספציפית ועוד.

ראיון אישי– חשוב מאוד שיתבצע באימון הראשון או בטרם מתחילים להתאמן כלל!. אזי, בודקים משתנים רבים כגון: מצב בריאותי, רקע קודם בפעילות גופנית, מטרות אימון, מספר הפעמים המוקדש בשבוע לפעילות גופנית, בעיות שונות ועוד.

אופן ההתנהלות של המדריך בזמן האימון האישי –ישנם מדריכים שבעת האימון האישי שולחים SMS לכל מי שרק אפשר.. מדברים עם אנשים אחרים הנמצאים בשטח מועדון הכושר (או אחר), מדברים בטלפון הנייד תוך כדי השיעור, יוצאים לשרותים, ידיהם נמצאים בכיסי המכנסיים בעת שהנכם מבצעים תרגיל זה או אחר, לא נמצאים קרוב למתאמן ולא מסייעים לו בביצוע תרגיל מסוים כשיש צורך בכך, מעיינים במחברת או ביומן תוך כדי האימון האישי, אוכלים תוך כדי השיעור (פרי, חטיף חלבון ולעיתים אף יותר מזה), מסתכל ללא הרף בשעונו על מנת לבדוק מתי כבר מסתיים השיעור, לא מרוכז במתאמן, משדר בשפת גוף מאוד ברורה שאין לו חשק ממש להדריך היום ועוד.

מדידות אנתרופומטריות– על מנת לאמוד ההתקדמות של המתאמן באימון אישי נחוץ במיוחד לערות מדידות אנתרופומטריות. אלו עשויות לכלול: מדידת אחוזי שומן, משקל, היקפים, לחץ דם וכדומה. כיום מקובל לבצע באימונים אישיים (אך לא רק) מדידות אלו שהן כאמור חשובות, אך לא רק הן מסייעות ליכולת ההתמדה של המתאמן.

הנחיות לאימון לשאר ימות השבוע– מכיוון שרוב האימונים האישיים נערכים 2-1 פעמים בשבוע, חשוב במיוחד לקבל הנחיות מהמדריך לשאר האימונים בשבוע, על מנת שהם יתבצעו באופן אפקטיבי. במקרה זה מדובר הן באימון האירובי והן באימון האנאירובי (מתייחס לאימוני התנגדות המתבצעים באמצעות משקולות, אביזרי עזר, משקל גוף וכדומה).

הקשר האישי ומידת האכפתיות של המדריך– האם המדריך לאחר אימון קשה במיוחד (ביום למחרת בדך כל) מתקשר לבדוק איך הרגשתם? האם ישנו קשר מעבר לאימונים האישיים, כך שהמדריך יודע ומעודכן בבעיה בריאותית, לעיתים אישית וכדומה? הדבר חשוב במיוחד ויוצר קשר של אמון בין המדריך למתאמן.

תזונה –למרות שהמדריך אינו דיאטן קליני בדרך כלל חשוב לקבל ממנו הנחיות כלליות לתזונה נכונה ובמידת הצורך הפניה לאיש מקצוע. למותר לציין שגם מספר הנחיות לתזונה נכונה לפני אימון או אחריו (בתלות בסוג האימון) משמעותית במיוחד ותשפיע באופן מהותי על התוצאות של המתאמן.

דמות לחיקוי– מדריך אימון אישי שאינו מהווה דמות לחיקוי בהופעה, בהתנהגות, באימון האישי שלו ועוד יתקשה להדריך מתאמנים לאורך זמן. כיום ישנם מדריכים הסובלים מעודף משקל, אינם מתאמנים (!) ועוד ולפיכך אינם מהווים דמות לחיקוי.

השגת המטרות– חשוב לקבוע מטרות ריאליות לתקופה הקרובה ולתקופה הרחוקה. בהתאם לכך ייקבעו מספר האימונים השבועי, עצימותם, אופיים ועוד. ללא קביעת מטרת האימון לא ניתן לקבוע תוכנית אימון ותוכנית תזונה מתאימה שתוביל את המתאמן למטרתו. חשוב לדעת שישנן מטרות שמצריכות תקופת אימון ארוכה במיוחד (שנה ויותר) ויש אחרות המאופיינות בתקופה קצרה יותר.

השכלה – חשוב לדעת במידת האפשר מידת השכלתו של המדריך. האם למד רק את הקורס הבסיסי של מדריכי חדר כושר או קורס מדריכי מחול אירובי, האם למד קורסים נוספים? האם התמקצע בתחום מסוים? וכדומה. כיום בעידן האינטרנט ניתן לקבל לא מעט פרטים על אנשי מקצוע בתחומים שונים דרך מנועי החיפוש.

עניין בעת האימון האישי – חשוב שבעת האימון האישי יהיה עניין. הן מבחינת התכנים והן מבחינת המסרים המקצועיים (אך לא רק) המועברים. אילולא כן האימון האישי צפוי לשעמם ובד בבד תחול השפעה על ההתמדה.

תמורה עבור מה שמשלמים– חשוב שתחושתכם תסתכם בכך שהתמורה שהנכם משלמים הנה בהלימה למה שמקבלים.

הנחיות בעת ביצוע האימון האנאירובי והאימון האירובי– חשוב במיוחד לקבל הנחיות לביצוע מדויק של תרגילים או סוגי אימונים שונים. לא אחת מבחינים במדריך ששותק כמעט בכל השיעור ורק לפעמים פוצה פיו על מנת לספור את מספר החזרות בתרגיל זה או אחר. חשוב לציין שהנחיה לביצוע מדויק של התרגיל חשובה במיוחד ולה קשר ישיר על השגת מטרת האימון, הפחתת עומס מיותר ממפרקים שאינם אמורים לעיתים לפעול ואף על הימנעות מפציעה.

לסיכום, אימון אישי הנו אחת מהדרכים להשיג את מטרת אימון אחת או יותר מכיוון שהדבר יוצר מחויבות וישנו קשר ישיר ליכולת ההתמדה. אך חשובה תשומת הלב לנקודות המצוינות לעיל על מנת שהאימון האישי יהיה אפקטיבי ככל שניתן.

לפרטים על קורס מדריכי חדר כושר לחצו כאן

ד"ר איתי זיו
לשעבר סגן מנהל קמפוס "שיאים" המועדון לספורט באוניברסיטת תל אביב, אס"א תל אביב ע.ר. 
לשעבר מנהל תחום הקורסים למדריכי חדר כושר 
מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר. 
הוציא לאור את האנציקלופדיה – "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים" שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר על כל היבטיהם והמיועד למתאמנים, למדריכים, לבעלי עניין ומודעות הספורט.

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?

    כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
    נגישות