חיפוש

בלוג

מבנה הגוף האופייני לספורטאים אירוביים

מבנה הגוף האופייני לספורטאים אירוביים
18 ביוני 2019 על ידיMeital

הקומפוזיציה (מבנה) של גוף האדם משתנה בעקבותאימונים אירוביים לאורך זמן ובעצם מסייעת בעיצוב הגוףלשם יעילות מכאנית טובה יותר בספורט הספציפי. כמובן שיש להתחשב במבנה הגנטי של האדם וסוג טיפוס הגוף (מזומורף – שרירי, אנדומורף – כבד משקל, אקטומורף – רזה) המקנה יתרון בענפי הספורט השונים. לדוגמא: הטיפוס האקטומורף (הרזה) יתאים יותר לריצות ארוכות ולרכיבה על אופניים, המזומורף (שרירי) יתאים יותר לחלק ממקצועות האתלטיקה הקלה (ריצות קצרות, הדיפת כדור ברזל וכדומה) וכן גם לפיתוח גוף, ולעומתם האנדומורף בעל הנטייה להשמנה יתקשה להצטיין בענפי הספורט האירוביים.

בגיל הצעיר מתנסים הילדים בסוגי ספורט שונים ואלו המתמידים באימונים, בדרך כלל מאופיינים במבנה גוף ובגנטיקה שיאפשרו להם להצליח בספורט הספציפי שהם בחרו ולאחר אימונים ממושכים ניתן להבחין במספר שינויים במבנה גופם של המתאמנים:

שחיינים: מאופיינים בכתפיים רחבות וזרועות ארוכות, כך שהשחיין יוכל להפיק כוח רב בזמן גריפת המים. אגן הירכיים צר כך שהתנגדות המים פוחתת. עצמות רגליים צרות וחזה שאינו בולט לפנים שמסייעים בציפה מעל פני המים.
צרות עצמות פלג הגוף התחתון אמנם מסייעת לשחייה, אך היא נגרמת עקב העדר עומס נשיאת משקל שהכרחי להעלאת צפיפות העצם. מבחינת אחוזי השומן נראה ששחיינים מאופיינים באחוז שומן גבוה יחסית למתאמנים אירוביים במקצועות היבשה.

הסברה היא שקרירות המים גורמת לטמפרטורת ליבה הנמוכה מזו שביבשה. מסיבה זו ישנה עלייה בתחושת הרעב גם לאחר אימונים עצימים, בעוד שלאחר אימונים עצימים ביבשה כגון ריצה ארוכה, ישנה תחושת שובע. בנוסף לכך, אחוז השומן הגבוה (יחסית) אצל שחיינים יסייע בציפת הגוף מעל פני המים.
השרירים הפועלים תוך כדי שחייהבבריכה (תלוי בסוג הסגנון: חתירה, חזה גב וכדומה) בגפיים התחתונים: שרירי מרחיקי הירך (Gluteus Minimus Gluteus Meduis), שרירי מקרבי הירך, שרירי פושטי הברך– שריר ארבעת הראשים ( Quadriceps).

בגפיים העליונים: שרירי מקרבי אופקית של הכתף (הגדול שבהם: Pectoralis Major ), שרירי פושטי הכתף (הגדול שבהם: Latissimus Dorsi) ועוד.

רוכבי אופניים: מאופיינים באגן ירכיים צר המסייע בפעולת רגליים מהירה לשם האצה, חזה שטוח ומותניים צרות המסייעים בהורדת התנגדות האוויר. השרירים הפועלים תוך כדי רכיבה הם שרירי כופפי כפית של כף הרגל (Gastrocnemus, Soleus,), שרירי פושטי הברך– שריר ארבעת הראשים ( Quadriceps), כופפי הברך ( Hamstrings ) ושרירי פושטי הירך (Gluteus Maximus, Hamstrings) וקבוצת כופפי הירך (הגדול שבהם – מותן כסל (Iliopsoas)

רצים למרחקים ארוכים: מאופיינים בפלג גוף עליון לא מפותח, זרועות צרות, אגן ירכיים צר ורגליים ארוכות. מבנה גוף זה מאפשר הפקת כוח רב יותר תוך הפחתת צריכת האנרגיה הנדרשת בנשיאת פלג גוף עליון מפותח וכמו כן מורידה את התנגדות האוויר בעת הריצה.

רצים למרחיקם ארוכים מאופיינים גם באחוז שומן נמוך דבר המועיל בפיזור החום ומשקל גוף קל יותר לנשיאה. השרירים העיקריים הפועלים הם פושטי הירך בעיקר כשהשיפוע חיובי ושרירי הקרסול (, Soleus Gastrocnemus,). ככל שהמהירות גוברת כך תעלה חשיבותו של ה- Hamstrings (אחד מפושטי הירך) בפעילות.

הקשר בין מבנה הגוף להצטיינות בענף הספורט

כפי שנאמר, לכל ענף ספורט נדרש מבנה גוף מסוים. לאחר תקופת אימונים ממושכת דיה ניתן להשפיע באופן מהותי על מבנה הגוף ולהתאימו לסוגי המאמצים הנדרשים.
לדוגמא:רץ מצטיין בריצות קצרות המאופיין במבנה גוף מזומורפי (שרירי) שיחליט לעבור לריצות ארוכות (ואף ריצת מרתון) יבחין בשינוי הדרגתי במבנה גופו, באפיון סיבי שרירי השלד (בריצות ארוכות נדרשים לפעול בעיקר סיבי השריר האדומים – אירוביים בשריר), בהפחתת משקל הגוף (משקלם של הרצים למרחקים ארוכים נמוך יחסית משל אצנים למרחקים קצרים) ועוד.

אם כך, למבנה הגוף משקל רב בהצטיינות בסוג ספורט זה או אחר, אך גם אם לא נולדים עם מבנה גוף מזומורפי (שרירי) או אקטומורפי (רזה), לסוגי האימונים, דרגת הקושי בהם הם מתבצעים ולתזונה – קשר ישיר על השגת המטרות ואפיון מבנה הגוף.

ד"ר איתי זיו:
שימש בעבר כסגן מנהל קמפוס "שיאים" המועדון לספורט באוניברסיטת תל אביב, אס"א תל אביב ע.ר.
וכמנהל תחום הקורסים למדריכי חדר כושר ומרכז קורסים רבים אחרים.
מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר.
הוציא לאור את האנציקלופדיה – "עוצמות חדשות, כושר במעגל החיים" שהינו מדריך המקיף ביותר שנכתב בשפה העברית והעוסק בתחום הפעילות הגופנית וחדרי הכושר על כל היבטיהם והמיועד למתאמנים, למדריכים, לבעלי עניין ומודעות הספורט.
הוציא לאור עם ד"ר דרור שגיא את הספר – "במשקל הנכון, פעילות גופנית ותזונה מאוזנת השילוב המנצח". ספר העוסק בתחום אורח חיים בכלל והשמנה – בפרט לכל סוגי האוכלוסייה.

צור קסטל – M.S Sport & Exercise Science . בעבר מרצה לפיזיולוגיה של המאמץ בקמפוס 'שיאים', המועדון לספורט באוניברסיטת תל אביב, אס"א תל אביב ע.ר.

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?
כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
נגישות