חיפוש

בלוג

מחשבות על יצירתיות/ הדר שוורץ M.Sc.Pt

מחשבות על יצירתיות/ הדר שוורץ M.Sc.Pt
9 בספטמבר 2019 על ידיMeital

אני אוהבת כשיש לי הזדמנות לבחון תלמידות בסיום קורס פילאטיס מכשירים. אני זוכה לראות תהליכים ארוכים ומשמעותיים מגיעים לרגע השיא שלהם. אני גאה בהן ומתרגשת יחד איתן. למבחן הזה יש כללים ברורים והוא מתנהל באותו אופן לכל הנבחנות כדי לשקף תמונה אחידה והוגנת. אני גם יודעת וזוכרת שמעמד של מבחן מוציא מכל אחת דברים אחרים. יש כאלה שהמעמד הזה מביא אותן לשיא של ריכוז ויכולת ויש כאלה שהלחץ וההתרגשות גורמים להן לקפוא.

באחד המבחנים ניגשה תלמידה (מקסימה ומוכשרת) למועד ב'. עם תחילת החלק הראשון של המבחן היה ברור שהיא לא מצליחה להביא את היכולות שלה ולמרות שאמרה דברי טעם הם נבלעו בתוך ההרגשות והחשש שלה.

היו לי שתי אפשרויות: האחת- לתת לה להמשיך וככל הנראה המצב היה מחמיר והיא שוב הייתה נכשלת, והשנייה- לחשוב מחוץ לקופסה.

בלי לחשוב יותר מדי, עצרתי אותה בסיום החלק הראשון וביקשתי מהדוגמניות שהשתתפו במבחן לתת לה משוב על ההדרכה שלה. הנחיתי אותן בקצרה כיצד לתת משוב בונה, והן דיברו אליה. הן דיברו ברגישות ובאינטליגנציה, הדגישו את ההיבטים החיוביים ("ניכר שאת מבינה את התנועה, המידע שאת נותנת הוא חשוב ומדויק") וגם האירו לה את הקשיים ("הקול חלש מדי, ההנחיה לא מספיק ברורה"). סיכמתי בקצרה את דבריהן והמשכנו לחלק השני של המבחן.  החלק הזה עבר בצורה טובה יותר והיא יישמה את הדגשים שקיבלה ועברה את המבחן בהצלחה.

בהודעה ששלחה לי לאחר מכן נראה שהתהליך שעברה במבחן היה משמעותי והוביל אותה לצאת לדרך כמדריכה מתוך ביטחון ואמונה בעצמה.

מעבר להתרגשות והשמחה, ניסיתי לחשוב מה היה שם? למה פעלתי כפי שפעלתי? התשובה הייתה נעוצה במימד היצירתי.

יצירתיות היא מימד של הנפש. היא מימד שמתעורר לחיים כשכל החלקים מונחים מול העיניים, והדרך שבה הם "אמורים" להתארגן ברורה, אבל למרות זאת בוחרים לארגן אותם אחרת.. ההגדרה של יצירתיות מציינת שני תנאים שצריכים להתקיים:

  1. יצירתיות חייבת לייצג משהו שונה מהרגיל
  2. יצירתיות חייבת להיות רלוונטית לסיטואציה

זה כמובן הרבה יותר מורכב  מזה, ספרים ומאמרים רבים נכתבו ועל המושג הזה.. אבל בדוגמה הזו אפשר לנתח די בבירור איך שני התנאים האלה התקיימו.

בחרתי לעצור בנקודה שבה לא עוצרים בדרך כלל, ולהשתמש בדוגמניות כדי לתת לה את המשוב. יכולתי לתת אותו בעצמי, אבל אז הסיכוי גדול שהיא רק היתה נלחצת יותר (בכל זאת אני הבוחנת). העובדה שחברותיה נתנו את המשוב פתחה ערוץ של קשב מסוג אחר- פתוח ופחות מלחיץ.

אפשרתי את זה רק אחרי שעשיתי הערכת מצב (זריזה) שאותן נשים באמת מסוגלות לתת משוב אמפטי ומקדם. אם הייתי עושה את אותה בחירה עם צוות אחר של משתתפות, אולי זה היה כישלון חרוץ..

השינוי הקטן הזה בסדר הפעולות היה רלוונטי לסיטואציה. אולי במצב אחר, עם נבחנת אחרת, זה היה ממש לא מתאים.

כלומר- יצירתיות היא היכולת לעשות הערכת מצב של כל הפרמטרים ולברוא מציאות אחרת (זה נשמע דרמטי אבל האמת היא שעבור אותה נבחנת באותו מבחן זה היה דרמטי).

איך אנחנו יכולות לקחת את הדוגמה הזו למצבים שנפגוש יום יום בהדרכה? קחו לדוגמה תרגיל שהמתאמנים שלכן רגילים אליו ומכירים אותו היטב. לדוגמה Side kick על המזרן. לכאורה, יש דרך מסוימת לבצע את התרגיל.. אם ניקח את העיקרון שבו השתמשתי במבחן- לעצור בנקודה לא צפויה- ונחיל אותו כאן, נקבל חוויה שונה מבלי לוותר על התרגיל עצמו. נסו פעם לבקש מהמתאמנים לעצור בפתאומיות בתגובה למחיאת כף בדיוק בנקודה שבה הם נמצאים בדרך… זה מידית ישנה את רמת הקשב שלהם ואת האתגר. אין סוף להנחיות, הדגשים, המקצבים והאיכויות שאפשר למצוא בתוך תנועה אחת. ברגע שנחשוב על כל תרגיל, על כל מכשיר, על כל אינטראקציה עם מתאמן למגרש משחקים של יצירתיות, תהפוך כל חוויית ההדרכה והתרגול שלנו להנאה ולאתגר מתמשך.

אתן עוד כאן? רוצו להתנסות!

שלכן,

הדר שוורץ

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?
כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
נגישות