חיפוש

בלוג

נעים בחנוכה

נעים בחנוכה
5 באוגוסט 2019 על ידיאנה אוסטרובסקי

חג החנוכה ממשמש ובא ואיתו כל סממני החג, המנהגים והמאכלים הכול כך משמינים. החג מסמל אולי יותר מכל את "היחד" את החשיבות של הקבוצה, הוא שייך לכולם והוא חלק חשוב בהוויה התרבותית-חברתית. נוהגים לחגוג את החגים בקרב אנשים הקרובים לנו כגון: משפחה, חברים, כיתה או גן, אך גם במסגרות רחבות יותר כגון קהילה, ישוב ואפילו ארץ. יחד עם זאת, החג, כידוע לכל מביא איתו גם מאגר קלוריות אדיר לאור העובדה שהוא כמעט תמיד מלווה מאכלים מתוקים ועתירי קלוריות. חופשת החנוכה מאפשרת לילדים לבלות עם הוריהם יותר שעות וכתבה זו נציע לכם מגוון אפשרויות לפעול הורים וילדים כאחד, להשיל את הקלוריות שמצטברות מחד גיסא ומאידך גיסא לפעול ולהפעיל את הילדים במשחק ותנועה, תוך יצירת עניין והנאה ועידוד ההתפתחות המוטורית של הילדים.

למה חוגגים את חג החנוכה?

הנרות שאנו מדליקים בחג החנוכה מזכירים את ניצחון החשמונאים על היוונים בכ"ה בכסלו בשנת 164 לפני הספירה. היוונים ששלטו באותה העת בארץ ישראל הטילו גזירות רבות על היהודים, השתלטו על בית- המקדש והציבו בו פסלים יווניים, ואפילו דרשו מהיהודים להפסיק לחגוג את החגים היהודיים, ולהשתחוות לפסלים יווניים. בכפר מודיעין, חייתה משפחה בשם חשמונאי ובראשה עמד מתתיהו, הם החליטו לא להיכנע ולהילחם ביוונים. הם הקימו צבא קטן ובראשו עמד יהודה, בנו של מתתיהו. יהודה ואחיו תקפו את מחנות הצבא של היוונים וגירשו את היוונים מירושלים, לאחר מכן הם הוציאו את כל הפסלים היוונים מבית- המקדש וטיהרו אותו. היום, שבו חזרה השליטה היהודית לבית- המקדש ובו חנכו את המזבח, היה יום כ"ה בכסלו, והוא נקבע ליום חג החנוכה (חנו כ"ה). חשוב לדעת כי המילה "חג" היא נגזרת של המילה "לחוג", שכן בעבר היו חגים סביב המזבח בעת העלאת הקורבנות ומכאן גם המילה "חגיגה".

הצעות לפעילות ומשחק בחנוכה:

1. משחק בסביבונים –

 א. לסובב סביבונים ביד אחת ולאחר מכן ביד השנייה.

 ב. לסובב סביבון הפוך.

 ג. תחרות איזה סביבון מסתובב הכי הרבה זמן.

 ד. קרב סביבונים – במתחם צפוף מסובבים 2 משתתפים או יותר ביחד את הסביבונים באופן כזה שהם

     יתנגשו. הסביבון שנשאר להסתובב אחרון מנצח.

 ה. תחרות סיבוב סביבון למרחק – יוצרים מסלול דמיוני ומגדירים קו זינוק ובצד השני קו סיום. כל

     משתתף ניצב על קו ההתחלה ומנסה לסובב את הסביבון שלו באופן כזה שיסתובב לאורך המסלול

     ויחצה את קו הסיום. המנצח הוא מי שהסביבון שלו חוצה את קו הסיום ראשון.

2. משחק בסופגניות – לוקחים גרבונים קרועים, ממלאים אקרילן וקושרים את הפתח ויוצרים מעיין

    סופגנייה:

א.      את הסופגנייה ניתן למעוך בכף יד אחת או שתיים.

ב.      את הסופגנייה ניתן למעוך באמצעות 2 אצבעות או יותר.

ג.       מסירות עם הסופגנייה, זריקה או תפיסה באמצעות 2 ידיים ובהמשך באמצעות יד אחת בלבד בכל פעם.

ד.      קליעה למטרה – מניחים סל על הרצפה ומנסים לקלוע ממרחקים שונים את הסופגנייה לסל.

ה.     קרוב לקיר – מספר משתתפים ניצבים על קו וכל אחד מגלגל את הסופגנייה שלו ומשתדל להביא אותה להיות הכי קרובה לקיר שהוא יכול. מנצח המשתתף שהסופגנייה שלו הכי קרובה לקיר.

 3. שימוש בפעילות תנועתית-משחקית תוך התייחסות לסממני החג:

נר –

פיסול הורה-ילד (או כפעילות משחקית לכמה ילדים) –

     * כל אחד מפסל את עצמו כ"נר"

     * מפסלים אחד את השני כ"נרות"

     * מוסיפים לפסל את משב הרוח ותנועת השלהבת

     * הנר נוזל – מתחילים מעמידה ויורדים עד למטה לספירת 8. ילדים קטנים נעצור ב-4 ספירות.

 ניתן לחבר את כפות הידיים וליצור שלהבת.

     * משחק "הנר דולק" – תנועה ועצירה – זוג – כשאחד דולק השני כבוי ומתחלפים לבד או על ידי

        סימון של מבוגר.

     * כבה את הלהבה בעזרת חישוק ונר – ה"נר" עומד בחישוק והילד מחוץ לחישוק מנסה לכבות את

        הלהבה על ידי תפיסת היד של ה"נר".

כד – 

* הכד כמו הנר יכול לשנות צורה. כל אחד מפסל את עצמו, לשים דגש על ידית, משפך, הטיה.

     * כל אחד מפסל את בן הזוג.

     * בזוג: הכד מנסה להניע את המשפך עד לכפות הידיים הצמודות של בן הזוג שמהוות כלי קיבול.

     * מקצות החדר להגיע למרכז החדר תוך שמירה על צורת הכד (אפשר להגיע לחנוכייה במרכז

החדר) – משחק הסתתרות וגילוי.

מכבים –

* גדולים צועדים כמו חיילים.

     * צעירים: טור נחש – יד למעלה.

סופגנייה –

     * משחק "סופגנייה חמה" (כמו תפו"א לוהט) – יושבים במעגל ומעבירים הכי מהר שאפשר את

ה"סופגנייה" מאחד לשני בלי להפיל אותה. בהמשך ניתן להעביר מספר סופגניות ואסור ש-2

יפגשו אצל אותו משתתף.

    * לגדולים (גילאי 4-6): ילד אחד סופגנייה והילד השני ריבה ועובר דרך פתחים שהסופגנייה מכינה בגוף.

    * לצעירים (גילאי 2-3): בישיבה, הילד הוא הסופגנייה והוא מעביר מטפחת אדומה (ריבה) בין,

        מתחת ומעל איברים בגוף.

    * תוחמים שטח שיהיה סיר השמן והסופגניות קופצות בפנים ולסימון כולן קופצות החוצה.

חנוכייה –

* בקבוצות קטנות או בקבוצה גדולה לפי הגיל: מרכיבים חנוכייה – דגש על הפן החברתי.

    * פעילות לפי גבהים: חנוכיות לפי רמות גובה (למשל עם שרפרפים ומדרגות אירוביות).

    * תופסת והנתפס עומד כ"נר". אפשרות נוספת, הנתפס עומד בעמידה שפופה והמציל מרים את הנר.

ניתן להמשיך ולפתח את סממני החג למשחקים תנועתיים-חברתיים בחופשיות רבה ולתת לדמיון לקחת אותנו למחוזות חדשים בהם נחקור את החג, הסממנים ואת היכולות הגופניות שלנו, אגב כך גם נשפר את היכולות המוטוריות, החברתיות ועוד ונקרב בין בני המשפחה והחברים.

מאחל לכם חג חנוכה שמח ותנועה מהנה,

ד"ר אפי הרנוי

ד"ר אפי הרנוי 

דוקטור לחינוך ולחינוך גופני (Ph.D)

מרכז קורס מדריכים לגיל הרך בקמפוס שיאים, המרכז להסמכות בספורט ובתנועה באונ' תל אביב

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
נגישות