חיפוש

בלוג

על פילאטיס ורצפה

על פילאטיס ורצפה
5 ביוני 2019 על ידיMichal

תחום הפילאטיס בקמפוס שיאים עובר שינויים מתמידים. אנחנו תמיד שואלות את עצמנו שאלות, לומדות עוד ומשנות את התכנים כדי להתאים לידע שמצטבר ונבנה בתחומים השונים. אחד הנושאים בהם התפתחנו המון בשנים האחרונות הוא תרגול רצפת אגן בשיעורי פילאטיס.
מי שמכיר פילאטיס לאורך שנים יודע שבשיעור פילאטיס עובדים על חיזוק רצפת האגן. זה משהו שתמיד היה חלק מהשיעור. המורה אומרת "לאסוף רצפת אגן ובטן" ואז מתחילה התנועה.. כל תנועה. עם הזמן נוצר חיבור כמעט בלתי ניתן להפרדה בין פילאטיס לבין הנחיות אלה. ובכל זאת, שינינו את ההנחיות ובקורסי הפילאטיס בקמפוס שיאים לומדים משהו קצת שונה.
אז מה השתנה? ולמה? כדי להבין צריך להבין את התמונה הרחבה.
רצפת האגן היא מבנה מורכב התומך את אברי האגן הקטן- הרחם ושלפוחית השתן, כמו גם את המעברים- השופכה, הנרתיק והרקטום. היא מורכבת משכבות של שרירים חיצוניים ופנימיים שלכל אחד מהם תפקיד קצת שונה וכיוון הסיבים שלהם שונה אבל כולם יחד יוצרים מעין ערסל.

כאשר השרירים מתגייסים הם יוצרים תנועה קדימה ולמעלה של צוואר שלפוחית השתן כך שהלחץ בו עולה והסוגר מתהדק. העלייה בלחץ וסגירת הסוגר תורמים במצבים של דליפת שתן לדוגמא. עוד תרומה גדולה של תנועת רצפת האגן למעלה היא שיפור התמיכה המבנית לאיברים השונים באמצעות רקמות חיבור המעגנות את האיברים השונים אל עצמות האגן. אין אישה שלא זקוקה לתמיכה הזו לאורך מעגל החיים- כהכנה לקראת היריון עתידי, לאחר לידה, וגם בגילאים מאוחרים יותר כאשר המערך ההורמונלי בגוף משתנה ורקמות החיבור נותנות פחות תמיכה מבנית.

אם כל כך הרבה דברים חיוביים קורים כשרצפת האגן עובדת, למה לא להגיד למתאמנות לגייס אותה בזמן תרגול פילאטיס? כאן מתחיל האתגר שלנו. בשנים האחרונות מצטברות יותר ויותר ראיות לפיהן לחלק מהנשים יש קושי די משמעותי בהבנת ההנחיה "לכווץ את שרצפת האגן". זה לא מאוד מפתיע… רצפת האגן היא אזור שנשים לא רואות, כמעט ולא נוגעות בו במהלך היום ויש לא מעט נשים שאפילו קצת מתביישות בו.

אז אם אני אישה שלא כל כך מבינה את ההנחיה שקיבלתי מהמורה שלי בשיעור הפילאטיס, מה אני אעשה? רוב הסיכויים שלא אשאל. אני אמצא את הדרך הכי קרובה למה שהמורה כנראה התכוונה. ובפועל מה שקורה הוא סוגים שונים של אסטרטגיות שגויות שנשים משתמשות בהן- לדוגמא, גיוס מאסיבי של כל השרירים ה"שכנים" כמו שרירי הישבן או הבטן. אין ממש בעיה עם זה אבל כיווץ השרירים הללו לא מספק את כל היתרונות שנותן גיוס נכון של רצפת האגן. אסטרטגיה נוספת ולא פחות בעייתית היא דחיפה כלפי מטה של רצפת האגן (במקום הרמה כלפי מעלה). מוזר… איך דחיפה למטה יכולה להרגיש כמו משיכה כלפי מעלה..? האמת היא שהיא יכולה. המערכת התחושתית שולחת שדר ואם אין מספיק מידע פנימי לפרש את השדר הזה, קיים סיכוי לא קטן שהאישה תפרש את השדר בצורה שגויה. כמה זה נפוץ?? האמת שזה קורה לא מעט.. מחקרים מראים שכנראה קרוב ל- 30% מהנשים דוחפות את רצפת האגן למטה במקום להרים אותה, ובכך מפסידות את ההשפעות החיוביות של תרגול נכון.

איך אפשר, אם כך, לדעת האם האישה מגייסת נכון? האמת שרק בבדיקות ספציפיות. אם האישה ביקרה אצל פיזיותרפיסטית שמתמחה בטיפול ברצפת אגן, סביר להניח שהיא נבדקה ולמדה כיצד לגייס את השרירים. אם היא לא נבדקה אין שום דרך לדעת מה אסטרטגיית הגיוס שלה מהסתכלות חיצונית. אם אני מורה לפילאטיס שמלמדת בעיקר נשים, אין לי דרך לדעת אם הן עושות מה שאני מבקשת מהן לעשות עם רצפת האגן שלהן ולמען האמת יש סיכוי לא רע ש- 3 מתוך 10 נשים דוחפת כלפי מטה. האם במקרה כזה עדיין כדאי לי לתת הנחיות לגיוס רצפת אגן לפני כל תנועה?
כבית ספר להכשרת מורים (ובעיקר מורות) פילאטיס נתקלנו בשאלה הזו והתשובה היא לא פשוטה. מצד אחד אנחנו רוצות לתת לתלמידות בקורסי הפילאטיס את הכלים הטובים ביותר לבנות כוח וסבולת בכל שרירי הגוף, לרבות שרירי רצפת האגן ומצד שני, בהיעדר דרכים לדעת איך המתאמנת מפרשת את ההנחיות אנחנו כנראה חוטאות לכמעט 30% מהמתאמנות שלנו.

כדי לתת לתלמידות שלנו את הידע העדכני ביותר גייסנו כבר לפני מספר שנים פיזיותרפיסטית המתמחה בתחום רצפת האגן, לי סלע B.PT. מעבר להיותה אשת מקצוע נהדרת ומקסימה היא מעודכנת במחקרים הכי "חמים מהתנור" בכל מה שקשור לבריאות האישה וביחד הבנו שצריך למצוא דרך קצת יותר משוכללת להתמודד עם הקונפליקט שלנו.
באופן מאוד משמח הגיע לידינו כלי מאוד יעיל ואיכותי שנתן לנו קצת יותר מידע ועזר לנו לקבל החלטות לגבי דרך ההוראה בבית הספר. לפני כ-3 שנים התוודענו למכשיר האולטרסאונד האבחוני. כן, בדיוק כמו אצל רופא הנשים! מסתבר שבאמצעות המכשיר הזה אפשר לראות את בסיס שלפוחית השתן ואת הכיוון שאליו היא עולה או יורדת (מה שלמעשה מייצג את רצפת האגן) אפילו בלי להוריד את המכנסיים… פשוט מניחים את המתמר על הבטן התחתונה ורואים מה באמת עושה כאשר היא מגייסת (או חושבת שהיא מגייסת) את רצפת האגן שלה.
בתור החלטה עקרונית התחלנו לבדוק באמצעות האולטרסאונד כל מדריכה בתחילת תהליך ההכשרה שלה כדי לוודא שכל מי שלומדת אצלנו להיות מורה תגלה לגבי עצמה- האם היא מפרשת נכון את ההנחיה לגייס רצפת אגן.. זה לא קיים באף בית ספר לפילאטיס בארץ או בעולם! התלמידות בקורסים מתרגשות ועוברות חוויה מאוד משמעותית שמעוררת תובנות רבות ולעיתים מראה לנו כי צריך לפנות הלאה להמשך בירור אצל פיזיותרפיסטית העוסקת בשיקום רצפת אגן. לאחר שצפינו בכמה מאות מדריכות ולמדנו הרבה על אסטרטגיות הגיוס השונות קיבלנו החלטה עקרונית- אין טעם לדבר פעם אחר פעם אל ועל שריר כזה או אחר. מוטב לתת כלים למדריכות על מנת שיוכלו לזהות בצורה טובה יותר את מי כדאי לשאול עוד שאלה או שתיים על מנת להחליט אם ולאן להפנות אותה להמשך בירור וייעוץ. החלטנו לתת להן כלים להתבונן על האופן שבו מרכז הגוף מתארגן לקראת ובזמן עליית עומס ובכך אולי למנוע הטבעה של תבניות תנועה לא יעילות בקרב אחוזים לא קטנים מהנשים המשתתפות בשיעור. הבנו כי הדרך הנכונה ביותר להתמודד עם הפערים היא על ידי העלאת המודעות בקרב המתאמנות. מדריכת פילאטיס שפוגשת עשרות נשים בכל שבוע, יכולה בכמה משפטים לגרום לנשים להבין שרצפת האגן היא לא טאבו. שקיימים טיפולים במקרה של ליקוי וכי "סתם ככה לכווץ את השרירים" זה לא מספיק. צריך לעשות את זה נכון. כבר בקורס הבסיסי ביותר מתקיימת סדנה חווייתית של 5 שעות עם לי, שבה היא עוזרת למדריכות לדעת מתי צריך לחשוד ולאן להפנות. מעבר לידע החשוב הזה, לי מהווה גורם מקצועי אליו יכולות המדריכות לפנות במקרים של התלבטות ולהפנות אליה מתאמנות הזקוקות לבירור נוסף. גם בקורסים המתקדמים אנחנו נותנים דגש גדול לנושא בריאות האישה ומקיימים קורס בן 4 מפגשים בנושא המיועד למדריכות מוסמכות. בקורס הזה אנחנו נותנות כלים נוספים ומתקדמים יותר לעבודה עם נשים בכלל ונשים בהיריון ולאחר לידה בפרט.

נכון, המצב האופטימאלי הוא לבדוק כל אישה לפני שנכנסת לתרגול פילאטיס אבל במציאות זה לעולם לא יקרה. אנחנו לא באמת יודעים מה יקרה לרצפת האגן של אישה שפעם אחר פעם מגייסת בצורה לא נכונה את שרירי רצפת האגן… אז הרווחנו פעמיים- יש לנו כלי יפה וזמין להראות לתלמידות שלנו איך הן עובדות בעצמן לפני שהן הופכות למורות ובו בזמן אנחנו מחליפים הנחיות מיושנות של כיווץ רצפת אגן בהתבוננות, התייעצות, העלאת מודעות והפנייה לאנשי מקצוע.
ההבטחה שלנו אליכן- אנחנו תמיד נמשיך ללמוד ולהתפתח! גם אם זה אומר שבכל כמה שנים תצטרכו לבוא ולרענן את הידע שלכן..

תמיד כאן, צוות בית הספר לפילאטיס

הדר שוורץ B.PT ראש תחום פילאטיס בקמפוס שיאים

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?

    כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
    נגישות