(First educate the child" (Joseph Pilates"
מירית, בוגרת קורס מדריכי פילאטיס מזרן בקמפוס שיאים בחרה לבצע את עבודת הגמר שלה בבית הספר של בנה, עם קבוצת תלמידי כיתה ה' וגילתה שיש לה כישרון להדרכת פילאטיס לילדים! בכתבה הבאה היא מספרת על התהליך ומשתפת בשני מערכי שיעור שבהם השתמשה בהצלחה במהלך העבודה עם הילדים- מערך אחד מתחילת התהליך והשני לאחר מספר מפגשים ובשילוב כדור קטן. סיפור מרגש מעורר השראה!
כמה מילים על עצמי
שמי מירית נתנזון, בת 41 נשואה ואם לילד .
בעלת תעודת מדריכת פילאטיס מזרן מטעם קמפוס שיאים באוניברסיטת תל אביב.
הגעתי לעולם הפילאטיס מתוך מסע פנימי שלי, מסע מרתק של התפתחות אישית, בכדי להגשים את עצמי.
פילאטיס מהווה עבורי הצלחה בנושא הבריאות, התזונה הנכונה והפעילות הגופנית.
הגעתי לעולם הפילאטיס עבור ילדים דרך בני, תלמיד בכיתה ה' כאשר התנדבתי להעביר שיעור פילאטיס לכתתו במסגרת שבוע הבריאות. בעקבות הצלחת השיעור החלטתי לעשות התמחות בבית הספר.
נוכחתי לדעת שהשיטה תורמת לחיזוק הגוף אצל ילדים ,כמו כן לשיפור היציבה, הדימוי העצמי והביטחון העצמי, ולשיפור הקואורדינציה. כמו כן, היא מונעת פציעות ומפתחת את התפיסה המרחבית ואת הדמיון.
במקרים רבים העבודה עם הילדים קלה יותר מאשר עבודה עם מבוגרים.
הילדים הם חומר גלם ביד היוצר. מסיבות אלה העבודה אתם מאתגרת ומעניינת מאוד.
מערך שיעור 1 לתלמידי כתה ה'
התחלתי את השיעור בסיפור חייו של ג'וזף פילאטיס.
פילאטיס נולד בגרמניה בשנת 1883. הוא היה ילד חלש וחולני אשר סבל מהצקות מצד ילדים אחרים.
האלימות שסבל ממנה כילד הביאה אותו להחלטה להתחזק באמצעות ענפי הספורט השונים.
כשבגר נסע לאנגליה ונכלא במחנה ריכוז בזמן המלחמה.
סיפרתי בפירוט כיצד במחנה הריכוז המציא את שיטתו בעזרת פירוק המזרנים וחיבור קפיצי המזרן לעמודי המיטות. וקרא לשיטה זו " "Contrology.
השמועה מספרת שכאשר פרצה מגפה השפעת הספרדית בזמן המלחמה פילאטיס ותלמידיו לא חלו.
בתום המלחמה הפליג פילאטיס לניו יורק ובספינה הכיר את קלרה אישתו לעתיד.
פילאטיס וקלרה הקימו בניו יורק סטודיו לפי שיטת ה Contrology אותה המציא במחנה.
רקדנים, רופאים ועוד רבים הצטרפו ללמוד את שיטתו, וכיום מיליונים ברחבי העולם מתאמנים לפי שיטתו של ג'וזף פילאטיס ,ביניהם ספורטאים מקצוענים רבים.
השיטה מחזקת את שרירי הליבה, נותנת הרבה כוח, יציבות, גמישות. השיטה מדגישה את חשיבות הנשימה אשר נותנת כוח לגוף ועוזרת בביצוע התרגילים.
הילדים היו מאד מרותקים לסיפור חייו של ג'וזף פילאטיס ולכן שתפו פעולה בהמשך.
השיעור החל בתרגיל נשימה. התלמידים שכבו רגועים על המזרנים ,עצמו עיניים ונשמו בדגש להידוק הצלעות האחוריות למזרן.
מכאן השיעור המשיך לתרגילים נוספים בשיתוף פעולה של הילדים.
כל תרגיל נבחר/ה ילד/ה להדגמת התרגיל. ההיענות הייתה גדולה, רוב הילדים רצו להדגים את התרגילים.
להלן מערך השיעור:
Supine beathing: הילדים שוכבים על הגב, הרגליים ישרות, הידיים מונחות על הצלעות. עוצמים עיניים. לוקחים אוויר מהאף ומוציאים מהפה. בשאיפה חושבים על האוויר שנכנס לכיוון המותניים ומרחיב את הבטן לצדדים, ובנשיפה החזה שוקע למזרן והצלעות האחוריות נצמדות למזרן.
Knee Fold: רגל ימין מתנתקת מהמזרן ועולה לאט 2 ס"מ מהרצפה ויורדת לאט למזרן לאחר מכן רגל שמאל עלה 2 ס"מ ויורדת. כאשר מדמיינים שכל רגל טובלת בקערת מים.
Leg Changes: הרגליים במנח 90/90 ומכאן כל רגל יורד לאט וטובלת בקערת המים הדמיונית. לאחר כמה "טבילות" כאלו, שתי הרגליים יורדות ביחד ב- 90/90 וטובלות בקערת המים הדמיונית, כאשר הגב התחתון צמוד למזרן.
Hundred: רגליים 90/90 מצח עולה לכיוון הרגליים, הידיים מתרוממות מעל קו הבטן ישרות וחזקות ועולות ויורדות בקצב מהיר תוך כדי תיפוף על המזרנים.
הילדים מתופפים בהתלהבות על גבי המזרנים.
בזמן שאני מזכירה להמשיך ולשאוף ולספור חמש ולנשוף ולספור חמש.
Roll Up: שכיבה על הגב, רגליים ישרות בפלקס. לחשוב שיש ריץ' רץ' שמחבר בין הרגליים, הידיים מתיישרות לתקרה ועולים בגב עגול כאשר הידיים מושטות קדימה ומנסות לגעת באצבעות הרגליים, מכאן יורדים לשכיבה על הגב.
לדמיין שהגב כמו מדבקה על המזרן ומקלפים אותו לאט לאט.
Rolling like a ball: לשבת בקדמת המזרן. כל יד מונחת מאחורי כל ברך. הראש נכנס בין הברכיים ומכאן מתגלגלים אחורה כמו כדורים עד לקו השכמות וחוזרים לישיבה מבלי שהרגליים נוגעות במזרן. לדמיין שיש קוצים על המזרנים כך שהרגליים נשארות כל הזמן באוויר.
דגש לקחת הרבה אוויר בזמן הגלגול ולהוציא בחזרה.
הילדים מתלהבים ומתגלגלים.
Seal: ישיבה בקדמת המזרן, והפעם בזמן הגלגול למחוא כפיים פעמיים עם הרגליים ולהשמיע קול "או או" כמו כלב ים.
הילדים מתגלגלים ,מוחאים כפיים עם הגליים ומשמיעים בהתלהבות קולות של כלב ים.
Reciprocal movment: שכיבה על הבטן, רגליים ישרות לאחור, הידיים ישרות לצידי הגוף. מכאן להתרומם עם החזה ולדמיין שאנחנו מטוסים. יד ימין באה קדימה ובמקביל יד שמאל באה אחורה ולהחליף בין הידיים, מתחילים בקצב איטי ומגבירים קצב. המטוס הגביר מהירות
Swimming: שכיבה על הבטן.הרגליים ישרות אחורה,הידיים מתיישרות יקדימה. לדמיין שחיה בבריכה. להרים את רגליים ולעשות תנועות שחיה למעלה ולמטה ,לצרף את הידיים חזקות וישרות עולות ויורדות והראש מורם מעל המים. תנועות איטיות של יד ורגל נגדית ואז להגביר את קצב השחייה.
לדמיין שהגוף בתוך המים והראש מעל המים.
*תנוחת מנוחה לשבת עם הישבנים על העקבים וליישר ידיים קדימה על המזרן.
Swan dive : שכיבה על הבטן, הידיים מתיישרות לצדדים הרגליים מתרוממות באוויר. הראש ובית חזה מתרוממים ומכאן בעזרת השאיפה והנשיפה מתחילים להתנדנד כמו נדנדה.
חלק מהילדים אחזו את הקרסוליים והתנדנדו כמו בתרגיל rocking.
One leg kick: שכיבה על הבטן, להישען על האמות. הרגליים מתרוממות באוויר וכל רגל בועטת 2 בעיטות בישבן.
*תנוחת מנוחה לשבת עם הישבנים על העקבים וליישר ידיים קדימה על המזרן.
Bicycle: שכיבה על הגב, הידיים תומכות בגב התחתון (כמו בעמידת נר) הרגליים מתיישרות לתקרה ומתחילים תנועות דיווש עם הרגליים כאילו רוכבים באופניים (הילדים התלהבו ואמרו שהם מדוושים באופניים חשמליים), לדווש קדימה ואז לדווש אחורה. הילדים עשו תנועות אופניים עם הרגליים ואף התחלקו לזוגות ועשו תנועות דיווש ברגליים אחד עם השני.
Scissors: ממצב של תנועות דיווש ברגליים, הרגליים הופכות למספריים.
מתיישרות לתקרה ועושות תנועות מספריים קדימה ואחורה.כאשר רגל ימין באה לכיוון הגוף רגל שמאל מתיישרת לאחור ומחליפים בין הרגליים.
Shrugging: ישיבה מזרחית, הידיים על המזרן. הכתפיים מתרוממות ומנסות לגעת באוזניים ויורדות בחזרה. בכל פעם שהכתפיים מנסות לגעת באוזניים לוקחים הרבה אוויר מהאף וכשהכתפיים יורדות מוציאים את האוויר מהפה.
Hug a Tree: ישיבה מזרחית, הידיים מתרוממות לצדדים. לחשוב על אנרגיה רבה בזרועות ובאצבעות. לקחת שאיפה גדולה ובנשיפה הידיים מחבקות גזע עץ דמיוני שעומד לפנינו, ובשאיפה הידיים חוזרות לצדדים.
Spine Steatch Forward: ישיבה זקופה, הידיים מתיישרות לפנינו, לוקחים הרבה אוויר מהאף,מוציאים החוצה מהפה ומתעגלים קדימה עם ידיים ישרות והמבט לפופיק.
לדמיין בועת סבון מתחת לבטן וצריך להתכופף מעליה מבלי לפוצץ אותה.
Spine Twist : ישיבה מזרחית, ידיים מונחות על הכתפיים ,שאיפה פונים לצד ימין נשיפה חוזרים למרכז ושוב שאיפה ולצד שמאל. לחשוב שהראש רוצה להגיע לתקרה אבל אנחנו יושבים חזק על המזרן.
Bridging: שכיבה על הגב, כפות הרגליים דורכות על המזרן, הידיים חזקות למזרן. מכאן מתרוממים עם הגב למעלה לגשר כאשר הידיים עדיין ישרות ודוחפות את המזרן. כפות הרגליים דורכות על המזרן. כשמגיעים למעלה לוקחים הרבה אוויר מהאף ומוציאים את האוויר מהפה בדרך למטה עד לשכיבה על הגב. לדמיין שיש לנו על הגב שרשרת חרוזים ובעליה ובירידה כל חרוז מתנתק ונוגע בנפרד במזרן.
עמידת שש יד ורגל נגדית: לעמוד עמידת שש. לשלוח רגל ימין לאחור ויד שמאל קדימה ולהחליף רגל שמאל לאחור ויד ימין קדימה.
בהתחלה בקצב איטי ואח"כ להגביר את הקצב.
Cat: עמידת שש, לדמיין שאנחנו חתולים כועסים (ראינו כלב מתקרב) שאיפה גדולה לקמר את הגב המבט לכיוון הבטן, מכאן נשיפה גדולה ולפתוח את בית החזה, להביט קדימה ולדמיין שיש פנס שמאיר מבית החזה.
פירמידה: להרים ישבנים למעלה ולהישאר בתנוחת פירמידה(כלב מביט לאחור), ללכת עם הידיים לכיוון כפות הרגליים ולעלות לאט לעמידה כאשר הראש עולה אחרון .
Stand to Sit : עמידה זקופה, לשלב ידיים קדימה כמו "ג'יני",רגל ימין מאחורי רגל שמאל. בעדינות ובשליטה לרדת למטה עד לישיבה על המזרן.
מכאן לעלות לעמידה עם הידיים שלובות קדימה. להחליף את שילוב הרגליים ושוב לרדת ולעלות.
לסיום עמידה, לחבק את ברך ימין אלינו ולהחליף, לחבק את ברך שמאל.
להצליב רגל ימין מול רגל שמאל, ידיים ישרות לצדדים ולעצום עיניים. לפקוח עיניים, להחליף את הצלבת הרגליים ושוב לעצום עיניים. לשמור על שיווי משקל.
לפקוח עיניים, לעמוד על קצות האצבעות, שאיפה להרים ידיים למעלה, נשיפה להוריד ידיים ולחשוב שדוחפים את האוויר לצדדים. שוב לעלות על קצות האצבעות, מבט לימין מבט לשמאל. לרדת על העקבים ותודה רבה
מערך שיעור 4 לתלמידי כתה ה'
אביזר: כדור
Nose Circle: הילדים שוכבים על הגב בברכיים כפופות, הכדור מתחת לראש, הידיים לצידי הגוף.
מניעים את הראש מצד לצד ובמעגלים תוך כדי דגש על שאיפה ונשיפה.
Leg Silde: שכיבה על הגב, ידיים ישרות לצידי הגוף, רגל ימין דורכת על הכדור, רגל שמאל כפופה על המזרן .החלקת רגל ימין לפנים והחזרתה לאחור. לאחר מכן החלפת צדדים. רגל שמאל דורכת על הכדור, רגל כפופה על המזרן, החלקת רגל שמאל לפנים והחזרתה לאחור.
*מכאן שתי הרגליים דורכות על הכדור. הרגליים מחליקות לפנים וחוזרות לאחור.
Hundred: כדור בין הקרסוליים, רגליים 90/90 מצח עולה לכיוון הרגליים, הידיים מתרוממות מעל קו הבטן ישרות וחזקות, עולות ויורדות בקצב מהיר תוך כדי תיפוף במזרן.
הילדים במרץ מזיזים את הידיים ומטופפים על המזרנים. בזמן שאני מזכירה להמשיך לשאוף בספירה עד חמש ולנשוף בספירה עד חמש. לשמור טוב על הכדור בין הקרסוליים.
Roll Up:שכיבה על הגב, כדור בידיים. רגליים ישרות בפלקס .לחשוב שיש ריץ' רץ' שמחבר בין הרגליים, הידיים מתיישרות לתקרה. הידיים לוחצות על הכדור,הראש מתרומם בין הידיים וממשיכים לעלות בגב עגול עם הכדור בין הידיים ומושיטים את הידיים קדימה.ידיים ישרות ומנסים לגעת עם הכדור בכפות הרגליים. ללחוץ על הכדור ולרדת לאט לשכיבה על הגב עם הידיים שאוחזות בכדור ומתיישרות לתקרה.
Rolling Like a Ball: לשבת בקדמת המזרן כאשר הכדור מתחת לברכיים. לחבק את הרגליים כל יד אוחזת בשוק. להכניס ראש בין הרגליים ולהתגלגל עד לקו השכמות ולחזור מבלי שהרגליים נוגעות במזרן. לדמיין שיש קוצים על המזרנים ואסור לגעת בהם עם הרגליים, ואנחנו כדורים עם כדור שמתגלגלים
להדק את הכדור בין הברכיים לאורך כל הגלגול והחזרה.
דגש לקחת שאיפה בזמן הגלגול ונשיפה בחזרה.
Bicycle: שכיבה על הגב , הכדור מתחת לאגן .הידיים אוחזות בצידי הכדור, הרגליים מתיישרות לתקרה ומתחילים לעשות תנועות עם הרגליים של דיווש על אופניים.
לדווש קדימה ואז לדווש אחורה.
הילדים עשו תנועות אופניים עם הרגליים ואף התחלקו לזוגות ועשו תנועות רכיבה אחד עם השני.
Scissors: שכיבה על הגב, הכדור מתחת לאגן. הידיים אוחזות בצידי הכדור.הרגליים מתיישרות לתקרה ועושים עם הרגליים תנועות של מספריים. כאשר רגל ימין באה לכיוון הגוף רגל שמאל מתיישרת לאחור ומחליפים בין הרגליים.
Frogs: שכיבה על הגב, כדור מתחת לאגן. הידיים משולבות מתחת לעורף .
ברכיים כפופות בצורת v עקבים ביחד. יישור וכיפוף הברכיים לפנים וחזרה אלינו.
Walking: שכיבה על הגב, כדור מתחת לאגן. הידיים משולבות מתחת לעורף.
רגליים מתיישרות לתקרה. הליכה בצעדים קטנים למטה ולמעלה (8 צעדים לכל כיוון).
Bridging: שכיבה על הגב. כפות רגליים דורכות על המזרן. כדור בין הברכיים. ידיים חזקות למזרן, לעלות למעלה לגשר. כשמגיעים למעלה ליישר את רגל ימין ואז את רגל שמאל, לקחת הרבה אוויר מהאף ולהוציא את האוויר מהפה בירידה .לכל אורך התרגיל ללחוץ את הכדור בין הברכיים.
Chest Exention : ישיבה זקופה, החזקת הכדור בידיים, העברת הכדור מאחורי הגב ומלפניו במעגלים.
Shrugging : ישיבה מזרחית על הכדור, ידיים על המזרן. הכתפיים מתרוממות מנסות לגעת באוזניים ויורדות בחזרה.
Hug a Tree: ישיבה מזרחית על הכדור, הידיים מתרוממות לצדדים הרבה אנרגיה בזרועות ובאצבעות, שאיפה גדולה ובנשיפה הידיים מחבקות עץ דמיוני שעומד לפנינו, שאיפה הידיים חוזרות לצדדים. לדמיין גזע עץ גדול והידיים מקיפות את גזע העץ בחיבוק.
Spine Steatch Forward: ישיבה על הכדור, רגליים ישרות לפנינו בפיסוק קטן ובפלקס. ידיים מתיישרות לפנינו, לוקחים הרבה אוויר מהאף מוציאים מהפה ומתגלגלים קדימה עם ידיים ישרות, לדמיין בועת סבון מתחת לבטן ואנחנו מתכופפים מעליה מבלי לפוצץ אותה. כל אותו זמן שומרים על ישיבת שיווי משקל על גבי הכדור.
Spine Twist: ישיבה זקופה על הכדור, ידיים מתיישרות לצדדים ופונים לצד ימין עם הידיים והמבט מלווה את הסיבוב חוזרים למרכז ומסתובבים על הידיים והמבט לצד שמאל וחוזרים למרכז. לחשוב שהראש רוצה להגיע לתקרה אבל אנחנו יושבים חזק על הכדור .
עמידת שש יד ורגל נגדית עמידת שש. הכדור מתחת לברך ימין .הברך לוחצת על הכדור הרמת יד ימין ורגל שמאל. צד שני. הכדור מתחת לברך שמאל הברך לוחצת על הכדור. הרמת רגל ימין ויד שמאל. בהתחלה בקצב איטי . לנסות להגביר את הקצב תוך כדי שמירה על שיווי משקל.
Cat: עמידת שש. הכדור מתחת לכפות הרגליים. לקמר את הגב ( כמו חתול כועס) .בקימור הרמת הברכיים מעט מעל הרצפה ותנועה של הברכיים פנימה לכיוון הבטן ובחזרה לאחור.
פירמידה: להרים ישבנים למעלה ולהישאר בתנוחת פירמידה(כלב מביט לאחור) כאשר הכדור בין הקרסוליים. ללכת עם הידיים לכיוון כפות הרגליים ,להוציא את הכדור ,לאחוז בו ולעלות בגב עגול עם הכדור בידיים עד לעמידה זקופה כאשר הידיים מתיישרות לתקרה ומחזיקות בכדור. לקחת שאיפה, ובנשיפה לרדת בגב עגול עד למטה. כשהכדור נוגע במזרן לקחת אוויר ולעלות למעלה ,ידיים ומתיישרת לתקרה, להרים עקבים, מבט קדימה. להוריד ידיים ועקבים.
שיווי משקל: עמידה, רגל ימין דורכת על הכדור, ידיים על המותניים. ולעצום עיניים.
רגל שמאל דורכת על הכדור ולעצום עיניים.
להניח את הכדור מתחת לברך ימין, ללחוץ את הכדור ולעמוד יציב על רגל שמאל. ידיים על המותניים. לפתוח הצידה את הרגל עם הכדור וחזרה. להעביר את הכדור מתחת לברך שמאל. לעמוד יציב על רגל ימין .לפתוח את רגל שמאל הצידה ובחזרה.
להוציא את הכדור ותודה רבה.