חיפוש

בלוג

פילאטיס לחולי פיברומיאלגיה מחקר

פילאטיס לחולי פיברומיאלגיה מחקר
13 ביוני 2019 על ידיMeital

מחקר שהתפרסם בטורקיה בדק את השפעת האימון בשיטת פילאטיס על מחלת הפיברומיאלגיה. מעניין!!

פיברומיאלגיה היא מצב רפואי המאופיין בכאבים כרוניים ומפושטים, ירידה בסבילות לכאב ותחושת כאב מוגברת. תופעות הלוואי של המחלה הן רבות: החל מדיכאון וחרדה, עייפות, הפרעות שינה, מיגרנות ועוד. גורמי המחלה אינם ידועים אך יש הנחה כי מדובר על שינוי בתפיסת הכאב באזורים בהם היא נקלטת חוט השדרה ובגזע המוח.

הטיפול במחלת פיברומיאלגיה הוא לרוב סימפטומטי שכן הגורמים אינם ידועים. במחקרים שנערכו בנושא הוצעו שילובים של שיטות טיפול שונות כגון, משככי כאבים, תרופות נוגדות דיכאון, טיפול פסיכולוגי, קוגניטיבי, דיקור, ביופידבק, טיפול באמצעות לייזר רך (דוגמת הפטנט הישראלי בי-קיור לייזר) ועוד. כל אלה הראו שיפור סימפטומטי בתסמיני המחלה.

אימון גופני נבדק מחקרית כאמצעי לטיפול בפ"מ. השיטות שנבדקו הן מתיחות, שימור כוח השרירים ופעילות אירובית מתונה והן נחשבות לסטנדרט בטיפול בפ"מ.

שיטת פילאטיס, המשלבת עקרונות משיטות תרגול מזרחיות ומערביות כאחד היא שיטה שמטרתה היא לשפר את בריאותו הכללית של המתאמן, את גמישותו ואת כוחו באמצעות חיזוק שרירי הליבה, שילוב נשימה, קואורדינציה, ריכוז ודיוק.

מחקרים נערכו לגבי יעילותה של שיטת פילאטיס לאוכלוסיות שיקומיות שונות כגון כאבי גב תחתון, סקוליוזיס (עקמת) ועוד.

בחולי פ"מ קיימת ירידה בשליטה היציבתית ויתכן שגם בשיווי משקל בשל חוסר סימטריה בכוח השרירים. שיטת פילאטיס עשויה לסייע לחולי פ"מ לשפר את המנח היציבתי שלהם כיון שהיא פועלת על הגוף כמכלול ומסייעת לחיזוק מרכז הגוף ולאיזון בין שרירי הגב והבטן.

במחקר שנערך בטורקיה בשנה שעברה נבדקו 50 נשים חולות פיברומיאלגיה. הן חולקו לשתי קבוצות באופן רנדומאלי: קבוצה 1 עברה אימוני פילאטיס מזרן בשילוב גומיה וכדור קטן באורך של שעה אחת, שלוש פעמים בשבוע על ידי מדריך מוסמך. קבוצה 2 (שהיא קבוצת הביקורת) קיבלה תכנית אימון הביתה שכללה תרגילי הרפייה ומתיחות. משך התכנית היה 12 שבועות ובסופם נבדקו הנשים שנית. כמו כן בוצעה בדיקה נוספת לאחר 12 שבועות נוספים ללא תרגול.

המדדים המובילים שנבדקו הם:

תוצאות המחקר:

בקבוצת המחקר שביצעה את תרגילי הפילאטיס נראה שיפור ניכר בכל המדדים לאחר 12 שבועות. התוצאות הללו לא נשמרו בבדיקה השניה לאחר 24 שבועות. בקבוצת הביקורת שביצעה תרגול בבית לא היה שיפור משמעותי במדדים לאחר 12 שבועות ולא לאחר 24 שבועות.

התוצאות הללו מראות כי תרגול קבוע בשיטת פילאטיס עשוי להיות יעיל להפחתת כאב ולשיפור תפקודי ומנטאלי בחולות פ"מ. יש הקפיד על תרגול קבוע שכן בהיעדר תרגול עלולה לחול הידרדרות.

מקור:

Effect of Pilates training on people with fibromyalgia syndrome: a pilot study
Altan L; Korkmaz N; Bingol Ü; Gunay B

Archives of Physical Medicine & Rehabilitation2009 Dec; 90(12): 1983-8 (45 ref)

הדר שוורץ B.PT פיזיותרפיסטית מוסמכת ומדריכת פילאטיס בכירה, ראש תחום פילאטיס בקמפוס שיאים

חזרה לבלוג

מאמרים באותה קטגוריה

הרשם עכשיו
הרשמה לניוזלטר אנחנו שולחים מדי פעם עדכונים ומידע על קורסים חדשים, תרצו להיות מעודכנים?
כל הזכויות שמורות © לקמפוס שיאים באונ’ תל-אביב 2018 Sogo Digital ui & ux development Sogo Digital
נגישות